Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 800-819 av 1244
-
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
A Model for Short Peer-Assessment
(Master thesis, 2020)Formative assessment is has been proven to have positive impacts on students learning gains. There has been an increased focus on formative assessment, both nationally and internationally. All of the potential effects of ... -
MOOC-studenter og selvregulering av læring om selvreguleringsstrategier og betingelser for å selvregulere læring
(Master thesis, 2020)Denne studien ser på bruk av selvreguleringsstrategier i MOOC, og betingelser for å selvregulere. Studien reiser med det følgende problemstilling: Hva kjennetegner selvreguleringsstrategier hos MOOC-studenter, og i hvilken ... -
«Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er samarbeid mellom minoritetsforeldre og barnehagepersonalet. Fokuset ligger på minoritetsmødrenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - fortellinger. Hovedmålet er å ... -
Morgendagens barnehager - En fortolkende, metodetriangulerende undersøkelse av organisering av barnehager med høy andel barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Det er i dag en stor mangel på barnehagelærere ut fra barnehagelovens krav om pedagogisk bemanning. På tross av dette er det en rekke barnehager som overoppfyller dagens lovkrav og har rundt 50 prosent barnehagelærere. I ... -
Mot alle odds - En kvalitativ studie av hvordan lærere fremmer resiliens hos risikoutsatte barn for å skape god psykisk helse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva lærere anser som resiliente egenskaper hos barn, og hvordan de kan fremme disse egenskapene. Gjennom teori og funn fra intervjuene har jeg undersøkt oppgavens problemstilling. ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
(Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Motivasjon blant elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler motivasjonen til elever med stort læringspotensial i matematikk. Formålet med oppgaven er å undersøke og konkretisere hva som motiverer denne elevgruppen ved å belyse problemstillingen: ... -
Motivasjon for digital teknologi - En kvalitativ studie av motivasjonen til syv elever for digital teknologi i matematikkfaget, på 7.trinn
(Master thesis, 2023)Motivasjon og digital teknologi er sentralt i skolen, og viktig for læring i matematikkfaget unnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forskningsspørsmålene: «Hvordan opplever ... -
Motivasjon og selvregulering i videobasert undervisning og i 3D-baserte virtuelle verdener på lærerstudiet
(Master thesis, 2023)12. mars 2020 annonserte regjeringen de første tiltakene i bekjempelsen av Korona-viruset. Universiteter og Høgskoler måtte praktisere undervisning uten fysisk oppmøte. Studiene ble derfor heldigitalisert, og studentene ... -
Motorisk læring i kroppsøving - En kvalitativ studie i kroppsøvingslæreres arbeid med motorisk læring i skoleårene 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med dette masterprosjektet er å få et innblikk i hvordan kroppsøvingslærere ved norske skoler arbeider med motorisk læring i faget. Fokuset i denne oppgaven er på trinnene 1.-4.. Dette gjøres gjennom ... -
Motstand på ei småbarnsavdeling i eit etisk og demokratisk perspektiv
(Master thesis, 2014)The topic of this master’s thesis is: “Children’s resistance as participation,” seen in light of perspectives from radical democracy theory and the ethical philosophy of Levinas. I investigate how these theories can ... -
Motstand som medvirkende kraft? En mikroetnografisk studie av meningsskaping og relasjoner mellom 1-3 år gamle barn og voksne i barnehagens på- og avkledningskontekst.
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven fokuserer på de yngste barnas muligheter for medvirkning innenfor barnehagens hverdagslige samspills - kontekster. Medvirkningsretten har sin forankring i Lov om barnehager og barnehagens Rammeplan. Min ... -
Mönster i leken
(Master thesis, 2022)Med utgångspunkt i fenomenologien ser jag i denna studie på hur dom yngsta barnen i barnehagen samhandlar matematiskt. Studien baserar sig på empiri hämtat från videoobservation. Studien visar att barn använder sig av ... -
Mulighetene bak praktisering av uteskole for elever med utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke egenskaper og kvaliteter uteskole kan tilføre for elever med utfordrende atferd. Følgende problemstillingen ble formulert for denne oppgaven: «Hvilke muligheter opplever ... -
Muligheter i friluftsliv
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i viktigheten av inkludering i skolen. I den norske skoles overordnet del av læreplanen presiseres det at et grunnleggende prinsipp er at skolen skal utvikle et ... -
Muligheter i multiplikasjon
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om multiplikasjon ved 4. trinn i barneskolen. Min problemstilling: Hvilken rolle kan rike oppgaver spille for utvikling av forståelse i multiplikasjon? Den nye læreplanen LK20 viser at elevene må ... -
Muligheter og utfordringer i OneNote
(Master thesis, 2023)Ønsket med denne studien var å få bedre innblikk i hvordan elevene opplever bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningen. De siste årene har de tradisjonelle lærebøkene i større grad blitt erstattet med digitale ... -
Muligheter til å utvikle algebraisk tenkning i fire lærebøker for førsteklasse
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har vi sett på hvilke muligheter for å utvikle algebraisk tenkning som finnes i fire lærebøker for førsteklasse. Vi har gjort en komparativ lærebokanalyse og har tatt for oss fire læreverk fra de største ... -
Multicultural competence and identity in young immigrants and refugees in Oslo and New York City : challenges and assets
(Master thesis, 2011)This research project is aimed at providing insight into the life worlds of 16 young immigrants and refugees currently residing in Oslo and New York City, specifically into how they see themselves in terms of multicultural ...