Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 567-586 av 1244
-
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
Inkluderende opplæring - En kvalitativ studie av hvordan lærere, gjennom skolens kollektive profesjonsutvikling, fremmer inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at skolen skal legge til rette for «inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Men på hvilken måte bør dette skje? Er det ... -
Inkluderende undervisning ved høytlesning av bildebok
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har vi undersøkt hvordan høytlesning av bildebok kan bidra til inkluderende undervisning i begynneropplæringen. I tillegg har vi undersøkt ulike årsaker til at bildeboka er en lite utnyttet ressurs i ... -
Inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å undersøke kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelser i ordinær kroppsøvingsundervisning. Bakgrunn for valgt tema er at det i tidligere forskning har blitt ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk undersøker hvordan lærere tilpasser undervisningen for å inkludere elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning. Den inkluderende skole er presisert i skolepolitiske ... -
Inkludering i den matematiske samtalen - En kvalitativ studie av fire læreres arbeid for inkludering i den matematiske samtalen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan lærere forstår begrepet inkludering, og hvordan de arbeider for å inkludere elevene sine i den matematiske samtalen. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving: En kvalitativ forskning om kroppsøvinglæreres meninger om og erfaringer med innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Oppgaven retter søkelyset mot kroppsøvingslæreres meninger og erfaringer om innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Bakgrunnen for denne studien er at det er relativt lite forskning om innsats og at kroppsøvingslærere ... -
An Inquiry into the Implementation of the Competency-Based Curriculum (2017) in Primary Schools in Mombasa, Kenya
(Master thesis, 2023)According to Fein (2015), as cited in (Isaboke, Wambiri, & Mweru, 2021, p. 72), the competency-based medium of instruction was first implemented in teacher education in America in the1970s. Many countries developed it after ... -
Integration of immigrant women in Norway: How policy guidelines, barriers and use of empowerment affects integration
(Master thesis, 2022)This thesis has examined one aspect of integration in Norway, namely integration of female immigrants through employment or education. The focus of the thesis, however, has been on the service providers’, or street-level ... -
Interaktive tavler i skolen - Hvilken nytte og hvilke utfordringer møter lærere ved bruk av interaktive tavler?
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i læreres bruk av interaktiv tavle i sin undervisning. Oppgavens problemstilling er: Hvilken nytte og hvilke utfordringer møter lærere ved bruk av interaktive tavler? Gjennom ... -
Internasjonal påvirkning på Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2022)På starten av 2000-tallet skjer det store endringer i den norske skolen. Etter det såkalte PISA-sjokket i 2001 blir det satt spørsmål ved kvaliteten i skolen. Norge havner rundt midten på resultatlistene, noe som absolutt ... -
Internasjonalisering som en del av utdanninga på yrkesfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen har vært å se nærmere på og konkretisere, de erfaringene som både elever og lærere har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjekt innen yrkesfag ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande ... -
Internasjonaliseringens betydning for utvikling av samhandlingskompetanse: “Jeg har fått et mer åpent sinn og forståelse for andre”
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Verden slik den er i dag trenger flere mennesker med internasjonal kompetanse “Styrket internasjonalisering er viktig for å gi norsk utdanning et kvalitetsløft.” er SIU´s satsningsområde i strategiplanen 2017-2021. Dette ... -
Interrogating intersectionality in ESL textbooks: a critical analysis of representation, diversity, and inclusion in literature. A qualitative textbook analysis
(Master thesis, 2023)The English subject educates students to inquire about intercultural competence and learn about other cultures, ways of living and thinking (Ministry of Education and Research, 2017). The students are also encouraged to ... -
Intervjustudie av lærere på ungdomstrinnet. Med Indre Motivasjon som Mål
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Flere avisartikler, leserinnlegg og ulike typer forskningsresultater viser at en stor andel ungdomsskoleelever opplever angst og stress overfor skolearbeid. Dette skaper en bekymring hos flere lærere. Mål Målet ... -
An investigation into the way African Traditional Religion as a form of Indigenous Knowledge is taught in the two Senior Secondary School Religious Education Syllabuses in Zambia : a case of two Schools in Southern Province in Zambia
(Master thesis, 2013)African Traditional Religion, ATR, forms part of African Indigenous Knowledge. The two senior secondary school Religious Education syllabuses in Zambia have a component of African traditional religion or beliefs which the ... -
Is self-control (or self-regulation) among children at three and five years of age associated with process quality in Norwegian ECEC?
(Master thesis, 2022)In this study the association between process quality and the development of self-control among children from age 3 to age 5 in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) was investigated. Specifically, associations ... -
Islamundervisning i skolen: En kvalitativ studie av KRLE-læreres planlegging for- og erfaringer med islamundervisning i skolen
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan planlegger og erfarer KRLE-lærere undervisningen om islam? I svaret på dette spørsmålet har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. ... -
Israeli schools as agents of citizenship: The role of history in creating civic identities
(Master thesis, 2011)Education has a unique opportunity to affect people’s attitudes and behavior. It can both encourage respect and promote cooperation between peoples, as well as fuel conflicts by reinforcing social divisions, prejudices ... -
“Itte no knussel”: Je tek dom alle! : en kvantitativ studie av noen oppfatninger om egen profesjon og profesjonsutøvelse hos pedagogiske ledere på ulike alderssammensatte avdelinger
(Master thesis, 2011)Tittel: “Itte no knussel”: Je tek dom alle! Undertittel: «En kvantitativ studie av noen oppfatninger om egen profesjon og profesjonsutøvelse hos pedagogiske ledere på ulike alderssammensatte avdelinger.» Bakgrunn og ...