Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 425-444 av 1244
-
Helsefagarbeider og fagprøven: i hvilke grad gir fagprøven kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i helsearbeiderfaget?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med rapporten var å øke forståelsen for fagprøven i helsearbeiderfaget. Helsearbeiderfaget er et nytt fag ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 og er således i en dannelsesprosess. Intensjonen med Kunnskapsløftet ... -
Helsefagarbeiderelev i arbeidspraksis: Et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan et tettere kollegasamarbeid kan fremme elevenes trivsel og læring i arbeidspraksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)For elever er trivsel en viktig faktor for læring, og forskning viser at læring skjer gjennom tenkning, følelser og motivasjon gjennom samspill med andre. Funn fra egen, tidligere forskning viste at noen elever ikke trivdes ... -
Helseforståelser i folkehelse og livsmestring - En kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av ressursmaterialer laget for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Helse er et vidt og mangfoldig begrep. Undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring vil være uløselig koblet til helsebegrepet. Undervisning om helse påvirker elevenes forståelser av seg selv, andre ... -
Hijab og identitet i skole og samfunn – En studie basert på unge muslimske kvinners erfaringer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om unge muslimske kvinners erfaringer med å bruke hijab i skolen og i samfunnet forøvrig. Hvilke betydninger har disse erfaringene for deres identitetskonstruksjon, og hva betyr hijaben for ... -
HIV/AIDS orphans‘ schooling in post-conflict South Sudan : Education-related challenges and coping strategies of orphan children
(Master thesis, 2011-05)The aim of this study is to provide a picture of the experiences of HIV/AIDS orphans with regard to the challenges they face in attending school, and the ways in which they deal with some of those challenges in the process ... -
How can I improve my practice as a facilitator in technical and vocational education? Focusing on facilitating participants' participation and learning groups
(Master thesis, 2010)This dissertation documents a self-study of my own practice as a facilitator in technical vocational education which is committed to practice improvement. I have adapted action research living theory methodology whereby I ... -
How can I improve my practice as a teacher and facilitator while working together with instructors/teachers in order to discuss with them and facilitate them in increasing the learning outcome of their students?
(Master thesis, 2010)This dissertation is a self-study research approach into my practice as a teacher and facilitator at Wau Vocational Training Center (WVTC). I examined my experiences as a teacher for 7 years, enquire the forms of my knowing ... -
How do Teachers and Parents Perceive Comprehensive Sexual Education for Children and Youth in Ghana? A Case Study of two Senior Secondary Schools in Brong Ahafo Region, Ghana
(Master thesis, 2021)Sex education in Africa is a very complex socio-cultural issue where it is a taboo for sexuality to be discussed between the adults and children. Ghana is not an exception in this situation. Meanwhile, the HIV and AID), ... -
Hva driver vi med, egentlig?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne oppgavens intensjon er å konkretisere og forstå pedagogisk faglighet på en byggfagavdeling på en videregående skole i Oslo. Det undersøkes om avdelingens læringskultur bidrar til opprettholdelsen av et arbeidsliv ... -
Hva en aktørorientert stedstilnærming kan tilføre samfunnsfaget i grunnskolen - En drøfting med utgangspunkt i en gruppe ungdomsskoleelevers stedsbilder av Tøyen.
(Master thesis, 2018)Læreplanverket for den norske skolen er under store endringer gjennom fagfornyelsen. Fagplanene for samfunnsfag skal omstruktureres og fokuseres. Det er i lys av disse endringene jeg i denne masteroppgaven tar til orde ... -
Hva er det vi ikke snakker om? Om kommunikasjon og teamsamarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien handler om kommunikasjon mellom ansatte i barnehageteam og har følgende problemstilling: Hva kan karakterisere tilbakemeldinger som ikke blir uttalt i ... -
Hva er et likeverdig alternativ? En studie av osloskolenes håndtering av fritak fra skolegudstjenester sett opp mot regjeringens veileder
(Master thesis, 2020)Den norske stat ble stevnet inn for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med KRL-faget i 2006, og det har i kjølvannet av dette vært forvirring og uenigheter rundt skolenes håndtering av skolegudstjenester og ... -
Hva er historiens betydning for samfunnsfaget? En undersøkelse av lærernes bruk av antropologiske og presentistiske perspektiver i 10. klasse
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er perspektiver i historie. Problemstillingen som belyses er: “Hva er historiens betydning for samfunnsfaget?". Vår undersøkelse tar for seg lærernes bruk av antropologiske og presentistiske ... -
Hva er kilder i religions- og livssynsundervisningen?
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker kildebegrepet i religions- og livssynsundervisningen. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å bidra praktisk og teoretisk. Studien er utført ved å ... -
Hva funker i praksis? En kvalitativ undersøkelse av hvordan veiledning kan konkret bidra til å øke elevers formforståelse
(Master thesis, 2023)Å hjelpe elever til å utvikle forståelse for form er en sentral del av kunst- og håndverksfaget og som har relevans på tvers av estetiske uttrykksmåter. Veiledning er konkret måte lærere kan bidra til å øke elevers ... -
Hva har det å si? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer omkring styrerens tilstedeværelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke pedagogiske lederes erfaringer, tanker og meninger rundt styreres tilstedeværelse og hva dette har å si for deres rolle. Dette ses i sammenheng med teorier om transformasjonsledelse ... -
Hva har formet norske læreplaners verdigrunnlag? - En analyse av aktører, strukturer, og systemer i norske læreplaner for grunnskolen, 1970-2020
(Master thesis, 2020)Formålet med denne kvalitative dokumentanalysen er å undersøke hvilke verdier norske læreplaner har vært opptatt av å fremme de siste 50 årene og hvilke aktører som har vært med på å forme disse verdigrunnlagene. Analysen ... -
Hva kan Talentsenteret i Oslo bidra med? – En evaluering av undervisningen og det sosiale miljøet
(Master thesis, 2018)Høsten 2016 ble det opprettet Talentsentre i fire byer i Norge. Talentsentrene skulle tilby undervisning til elever som allerede presterte, eller hadde potensial til å prestere på høyt nivå i realfag. Problemstillingen ... -
Hva kjennetegner ungdommens kroppsideal, og hvilken betydning mener ungdom at sosiale medier, venner og kroppsøvingsfaget har i for synet på kroppsideal?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva som kjennetegner ungdommers kroppsideal og hvilken betydning ungdom mener at sosiale medier, venner og kroppsøving har for synet på kroppsideal. Idealkropper blir i dag ... -
Hva kjennetegner yrkeskompetansen til helsefagarbeideren i Norge?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Tema for denne masteroppgaven er helsearbeiderfaget som har erstattet både hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Helsearbeiderfaget ble lansert i 2006, med både skolereformen Kunnskapsløftet (KL06) og Kompetanseløftet 2015. ...