Blar i LUI - Masteroppgaver på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 41-60 av 153
-
An exploration of the challenges of access and retention: Reintegrating former refugee and internally displaced girls into secondary school in post-conflict Liberia
(Master thesis, 2014)In this thesis I have endeavored to explore former refugee and internally displaced secondary school girls’ challenges of access and retention in formal school in post-war Zwedru. Using a qualitative approach supported by ... -
Faglig forsvarlig praksis : Hvordan utvikle en tverrfaglig, praktisk og yrkesrelevant opplæring ved vg1 programområde helse- og sosialfag? Hva oppnår vi ved en slik strategi?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Elever innen opplærings-, helse- og sosialfaglige yrker vil komme til å møte mennesker med forskjellige behov og i ulike livssituasjoner. De skal bli i stand til både å kunne forebygge sykdom og bidra til å behandle syke ... -
Familielæring på en skole og dens bidrag til utvikling av skole-hjem-samarbeid i arbeidet med barns literasitet
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven undersøker hvordan familielæring på en skole bidrar til utvikling av skole-hjemsamarbeid i arbeidet med utvikling av barns literasitet. Det er en kasusstudie med to forskningsspørsmål: På hvilken ... -
Flerkulturell og tospråklig – problem eller ressurs? : om kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen
(Master thesis, 2010-08)Fokus og tema for denne masteroppgaven er rettet mot kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen. Hensikten er å undersøke om det å være flerkulturell og tospråklig betraktes som et problem ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
Fra drop-out til fagbrev
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Frafall fra deltakelse i skole en stor utfordring i Norge, og frafallet er spesielt høyt på yrkesfag. Kritikk om for mye teori og lite relevans på yrkesfaglige linjer har vært et gjentagende tema gjennom flere tiår. Det ... -
Fra fravær til nærvær : Hvordan arbeider ledere i ulike enheter i Bergen kommune for å nå og opprettholde målene i Nærværsprosjektet? Et kvalitativt studie av endringsprosesser knyttet til Nærværsprosjektet
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I Bergen kommune var sykefraværet utover på 2000 – tallet stadig stigende. Dette på tross av at partene i arbeidslivet sammen med Regjeringen i 2001 undertegnet en Intensjonsavtale som skulle bidra til å redusere sykefraværet ... -
Fra personlig erfaring til kollektiv kunnskap: Hvordan kunnskapsdeling kan øke kompetansen hos ambulansearbeidere
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektet handler om kunnskapsdeling. Om hvordan man får personlig utvikling og økt kompetanse ved å dele erfaringer og kunnskap med kolleger. Teorien som ligger til grunn hører inn under det sosialkonstruktivistiske ... -
Frå samaritt til fagarbeider: korleis har opplæringa til helsefagarbeidaren endra seg frå 1950 - 2012?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)For å svare på problemstillinga har studiet som hovudsak retta seg imot utvalte kategoriar der eg valte å intervjue åtte damer ifrå ulike tiår Det var to samarittar, ei ifrå 1950 og ei frå 1960. Fem Hjelpepleiarar ifrå ... -
From Christopher Columbus to Evo Morales : indigenous exclusion and inclusion in urban education in El Alto, Bolivia
(Master thesis, 2009)This thesis looks into the educational system in Bolivia, with a main focus on the implementation of intercultural and bilingual education (EIB) in the urban areas. According to the current educational reform from 1994, ... -
Førskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2012)Bakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av ... -
Hegemoni og motstand i den sudanske grunnskolen : sør-sudanske læreres erfaringer fra Khartoum
(Master thesis, 2003)General Omar Hassan Ahmad al-Bashir, president i Sudan og leder for det styrende partiet National Congress (NC), innførte i 1990 omfattende utdanningsreformer i Sudan. Utdanning på alle nivåer skulle nå være dominert av ... -
Helhetlig opplærings- og vurderingsstrategi
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i to klasser design og håndverk Vg1 frisørfag på Strømmen videregående skole skoleåret 2009/2010. prosjektets problemstilling: Hvordan utvikle en ... -
HIV/AIDS orphans‘ schooling in post-conflict South Sudan : Education-related challenges and coping strategies of orphan children
(Master thesis, 2011-05)The aim of this study is to provide a picture of the experiences of HIV/AIDS orphans with regard to the challenges they face in attending school, and the ways in which they deal with some of those challenges in the process ... -
Hva leser vi? : en vurdering av litteraturens rolle i fem sentrale læreverk for ungdomsskolen
(Master thesis, 2012)Oppgaven drøfter litteraturens rolle i norskfaget, med utgangspunkt i en dokumentanalyse av fem læreverk for ungdomstrinnet, skrevet etter Kunnskapsløftet 2006. Med hovedforankring i litteraturdidaktisk resepsjonsteori, ... -
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Hva skaper stress for elever på videregående skole?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Interessen min for elevenes mestring har vært viktig for meg som lærer. På skolen er læring og utvikling det sentrale dersom elever skal kunne oppleve selvrealisering og oppnå personlig utvikling. Selvrealisering innebærer ... -
Hvem er politilederen og hvilke egenskaper ser politiet etter i rekrutteringsarbeidet?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Lederrollen har endret seg mye i de senere årene og i dag er kravene man stiller til godt lederskap med tanke på både egenskaper og ferdigheter forandret. I politiets styringsdokumenter understrekes det at etatens samlede ... -
Hvordan egner blogg seg som lærings- og dokumentasjonsverktøy i helse og oppvekstfag i den videregående skole?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten forteller om hvordan blogg egner seg som undervisningsverktøy i helse og oppvekstfag. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg har savnet et verktøy som elevene kan bruke til læring og dokumentering ...