Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 81-100 of 1244
-
Bruk av digitale verktøy som læringsstrategi for å øke mestringsfølelse og tekstproduksjon
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I den videregående skolen er det i dag stort frafall. Dette gjelder spesielt ved yrkesfaglige linjer. Det store frafallet har store økonomiske konsekvenser for samfunnet og for mange av de som faller fra er de personlige ... -
Bruk av estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Bruk av estetiske læringsprosesser er et aktuelt tema og omtales som en sentral og integrert del av skolens innhold i en rekke offentlige dokumenter. St.meld. nr. 39 (2002–2003) (s. 12) fremhever at «… estetiske læreprosesser ... -
Bruk av ressursgrupper i 1:1 implementering av iPad i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på hvordan ressursgrupper kan benyttes i det første året av en 1:1 implementering av iPad i barneskolen. Bakgrunnen for studien er den stadig økende digitaliseringen i norsk skole. Store handlingsrom for ... -
Bruk av skolebibliotekets ressurser i tospråklig opplæring
(Master thesis, 2011)Temaet i denne oppgaven er bruk av skolebibliotekets ressurser i morsmålsopplæring for minoritetselever. Jeg har gjort feltarbeid på en skole på Østlandet med stor andel minoritetselever. Skolen har siden høsten 2007 ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
(Master thesis, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Brødrene Løvehjerte sitt potensial i litteraturopplæringen på mellomtrinnet. Hvilket potensial har det fantastiske verket Brødrene Løvehjerte for å utvikle litterær kompetanse og -faglighet i skjønnlitteraturopplæringen på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2023)Dette er en littteraturdidaktisk oppgave som har som formål å undersøke hvilket potensial det fantastiske verket Brødrene Løvehjerte har for å utvikle litterære kompetanse og -faglighet i skjønnlitteraturopplæringen på ... -
Brøk i tekstoppgaver: En analyse av innhold og kognitive utfordringer i læremidler på åttende trinn
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt innholdet i tekstoppgaver i seks læremidler på åttende trinn innenfor emnet brøk, i henholdsvis Faktor, Tetra og Nummer. Min studie undersøker innholdet i brøkkapitlene ved å analysere hvordan ... -
Building bridges between informal and formal English learning
(Master thesis, 2023)Students’ consumption and production of significant amounts of English language through the engagement with digital activities and interests that are situated outside of school is a concept that has garnered significant ... -
Bærekraftig utvikling i frisørfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Frisørfaget er først og fremst et yrke der opplæringen vektlegger praktisk grunnleggende arbeid med hår, bruk av produkter, håndtering av ulike verktøy og materialer. Som frisør jobber du med ulike kjemikalier, gjentakende ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
Bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfag – en realitet eller ønskedrøm? En kvalitativ undersøkelse om hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag forstår og tilrettelegger for bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfagene
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag tilrettelegger opplæring for bærekraftig utvikling og bærekraftig yrkesutøvelse. Bærekraftig utvikling ble med innføringen ... -
Cape Town Teachers; Drivers for change? A study of the teachers’ role in addressing gender-based challenges in classrooms, Cape Town, South Africa
(Master thesis, 2020)Despite attempts by the government, non-governmental organizations and various institutions to achieve gender equality in South Africa, major challenges remain. Femicide, rape, abuse, gender-based violence and discrimination ... -
Challenges, resources and balance: Educations’ impact on South Sudanese youth girls’ well-being in Rhino Camp refugee settlement, Uganda
(Master thesis, 2018)Since the outbreak of the civil war in South Sudan in 2013, nearly 1.1 million refugees have fled to Uganda. Because of ongoing conflict and violence, many refugees either chose to, or are forced to flee the country. The ... -
Challenging Power: Youth Activism in the Thai Pro-Democracy Movement (2020-2022)
(Master thesis, 2023)This study explores the role of youth in the pro-democracy movement in Thailand (2020-2022) and the ways in which Thai youth are challenging traditional power structures. Through an analysis of the movement’s trajectory ... -
Children with Deafblindness and Inclusive Education, Leaving no-/someone behind
(Master thesis, 2019)This qualitative study investigates the situation for children with deafblindness in Malawi and Zambia. The study shows that the education systems in the two countries are heavily influenced by the global architecture ... -
Choosing post-compulsory mathematics : a comparative study of students’ accounts of choosing mathematics in Norway and England
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis is to interpret and compare Norwegian and English students’ accounts of choosing post-compulsory mathematics, to try to recognize cultural differences and similarities in the students’ ... -
Community based research - A case study of ontological dynamics in developmental collaboration with rural women in Karamoja
(Master thesis, 2017)In this dissertation, I discuss the collaboration between a Development Intervention and rural communities in Karamoja. I have explored how rural Karamajong women experience this intervention´s existence in their everyday ... -
Comparative analysis of special education teacher training in France and Norway: how effective, areas taught and recommendation for improvement
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)This study aims to understand the quality and areas of training in the existing special education teacher education programme in France and Norway by examining how special education teachers are prepared in carrying out ... -
Contrasting Responses: Norway's Distinct Policies and Attitudes towards Middle Eastern and Ukrainian Refugees
(Master thesis, 2023)September 2015 and March 2022 marked significant milestones in the history of refugee reception, not only in Norway but also across Europe. These periods witnessed a significant increase in the influx of refugees. In 2015, ... -
“Could you be the teacher now?” - Sámi youth’s experiences with education about Sápmi in Norwegian schools
(Master thesis, 2022)This thesis explores how Sámi students following the Norwegian educational programme in school have experienced the education about Sápmi. The Norwegian education system has played a key role in the colonisation of Sápmi, ...