LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 45
-
Pedagogies of embodiment - Exploring pupils’ embodied experiences in physical education
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 38, Doctoral thesis, 2025)This thesis explores pupils’ embodied experiences in school physical education, aiming to inform and develop pedagogies of embodiment in physical education. The overarching research question guiding the study is: What ... -
Utforskende arbeidsmåter i naturfag i grunnskolelærerutdanningen
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 34, Doctoral thesis, 2025)Utforskende arbeidsmåter (UA) har fått økt oppmerksomhet i skolens naturfag (Kunnskapsdepartementet, 2019), og derfor bør naturfaglærerutdanningen gi lærerstudenter erfaringer med og innsikt i hvordan UA kan tas i bruk med ... -
Yrkesfaglærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i et yrkesdidaktisk perspektiv (PRODYRK) - Et innovasjons- og designforskningsprosjekt med søkelys på lærings- og dokumentasjonssystemer
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 42, Doctoral thesis, 2025)Research on vocational teachers' professional digital competence (PDC) is limited, and existing research and qualification frameworks do not fully account for the specific characteristics of vocational teachers. This PhD ... -
Læring for yrkesutøvelse i tverrprofesjonelle virkeligheter - En studie av et tverrprofesjonelt utdanningstiltak om og med barn og unge
(OsloMet Avhandling;2024 nr 44, Doctoral thesis, 2024)Tverrprofesjonelt samarbeid mellom profesjonsutøvere på tvers av helse-, sosial- og utdanningssektorene er viktig for å kunne møte barn og unges komplekse behov i moderne velferdssamfunn. Å tilby tverrprofesjonelle ... -
Measuring critical health literacy in lower secondary schools – exploring key aspects for health education in Norway
(Doctoral thesis, 2024)I 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring (FOL) innført som del av den nasjonale læreplanen. I diskusjonene rundt innføringen av FOL ble bekymring om unges psykiske helse vektlagt. Kritiske stemmer pekte ... -
Psychosocial Knowledge and Therapeutic Culture - Epistemic Inquiries into Norwegian Education Policy and Teacher Education
(OsloMet Avhandling;2024 nr 8, Doctoral thesis, 2025)The interdisciplinary knowledge category of the psychosocial, originally developed in the fields of medicine, psychiatry, and psychology, is closely linked to a global commitment to promoting health in schools. It has also ... -
Taking Muslim Experiences with Social Exclusion and Inclusion Seriously - From Islamophobia and Racialization towards Lived Misrecognition, Non-recognition, and Recognition
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 8, Doctoral thesis, 2025)This thesis addresses the following overarching research question: What constitutes Norwegian Muslim experiences with social exclusion and inclusion? It consists of a synopsis and three research articles. The first article ... -
Perspektiver på literacy i lærerutdanningen: En undersøkelse av norsklærerstudenters literacy og refleksjoner om tekstopplæring
(OsloMet Avhandling;2024 nr 52, Doctoral thesis, 2025)Temaet for denne avhandlingen er norsklærerstudenters literacy. I avhandlingen undersøker jeg sider ved norsklærerstudenters literacy-kompetanse og refleksjoner om tekst og tekstopplæring som kan ha betydning for hvordan ... -
Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet - Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt
(OsloMet Avhandling;2024 nr 50, Doctoral thesis, 2024)Kritisk tenkning som begrep har en rik historie og er sentralt i debatter om utdanning. I 2020 fikk kritisk tenkning en sentral plass i den norske læreplanen (LK20), og begrepet ligger nå som fundament for undervisning og ... -
Et yrkesdidaktisk aksjonsforskningsprosjekt om ungdom som har falt ut av skolen, men som velger lærekandidatordningen mot fagbrev i salgsfaget gjennom et læringssenter
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 25, Doctoral thesis, 2025)Frafall har i mange år vært et problem i yrkesfaglig videregående opplæring i Norge, og det er et stort behov for kunnskap om og eksempler på hvordan man kan gi en riktig oppfølging og en relevant opplæring til de som har ... -
Teachers’ pedagogical vision for 21st century English education - Expanding landscapes for English as a multilingua franca of global citizenship in Norwegian schools
(OsloMet Avhandling;2022 nr 29, Doctoral thesis, 2022)This study investigates teachers’ pedagogical vision for English in Norwegian basic education. It does so through the lens of social construction, discourse, and sociolinguistic ecology. Teacher visions are investigated ... -
Pedagogical reorientation and qualitative self-transformation - Teachers’ and students’ experiences with physical education informed by the Practising Model
(OsloMet Avhandling;2024 nr 53, Doctoral thesis, 2024)The focus of this thesis is teaching and learning in Norwegian lower secondary school Physical Education (PE), which is informed by a pedagogical model known as the Practising Model. The overall aim of this study is to ... -
Aksjonsforskningsbasert skoleledelse : Hvordan skoleledere kan bruke aksjonsforskning til å utvikle skolen som lærende organisasjon
(OsloMet Avhandling;22/23, Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen bygger på et praktikerbasert aksjonsforskningsprosjekt der lærerne og jeg som skoleleder søkte å utvikle vår skole som en lærende organisasjon. Hovedhensikten var å utvikle og dokumentere ny profesjonskunnskap ... -
Pedagogikken i barnehagen En studie om pedagogikk basert på barnehagelæreres refleksjoner omkring barnehagens hverdagsliv
(OsloMet Avhandling;2024 nr 26, Doctoral thesis, 2024)Formålet med denne avhandlingen er å utvikle kunnskap om pedagogikk i barnehagesammenheng. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i barnehagelæreres erfaringer fra, fortellinger om, og refleksjoner omkring ... -
“They’re only here to observe”. A study of observation-grounded mentoring practices in student teachers’ practicum
(OsloMet Avhandling;2024 nr 40, Doctoral thesis, 2024)The practicum is often regarded as the heart of initial teacher education and a space for professional learning where theoretical knowledge and practical experience can mutually illuminate each other. However, existing ... -
The influence of citizenship education on students’ political efficacy. Obstacles, possibilities, and promising practices
(OsloMet Avhandling;2024 nr 16, Doctoral thesis, 2024)This dissertation explores connections between citizenship education and the development of students’ political efficacy. Building on research showing that political efficacy influences political participation, and based ... -
One of the boys - Gender, class, and identity formation among boys in middle school
(OsloMet Avhandling;2024 nr 31, Doctoral thesis, 2024)Norway has an ongoing discourse about boys at school, often talked about as falling behind or being school losers in a feminized school. This discourse is built on boys getting lower grades than girls in all subjects except ... -
Kontroversielle temaer og forumteater i KRLE - Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av kritiskpedagogisk praksis i ungdomsskolen
(OsloMet Avhandling;2024 nr 28, Doctoral thesis, 2024)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen er resultat av et aksjonsforskningssamarbeid mellom KRLE-lærere, elever og skoleledelse ved en ungdomsskole i Oslo øst, og meg som forsker fra OsloMet. Den overordnede problemstillingen ... -
Lærerstudenters emosjonelle erfaringer som pedagogisk fenomen
(OsloMet Avhandling;2023 nr 32, Doctoral thesis, 2023)Målet for avhandlingen er å supplere den empiriske danningsforskningen med en teoriudviklende undersøkelse av lærerstudenters emosjonelle erfaringer. Hensikten er å fremskaffe kunnskap om lærerstudentenes emosjonelle ... -
The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching
(OsloMet Avhandling;2023 nr 24, Doctoral thesis, 2023)The Norwegian education system has deep roots in humanist traditions in which the purpose of education is enable all students to develop the knowledge, skills and attitudes they need to participate in a democratic society. ...