Blar i LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1-20 av 27
-
Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 1, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis sets the concept of Aesthetic Exploration in motion in relation to empirical data by exploring young children’s encounters with recycled materials in a Blackbox at a Remida. Through four published articles ... -
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 25, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen
(OsloMet Avhandling;2022 Nr 4, Doctoral thesis, 2023)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg elevers fortellinger om fordommer i skolen. Skolen er, gjennom lovverk og utdanningspolitiske styringsdokumenter, gitt et særlig ansvar for å forebygge fordommer. Dette er ... -
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Cognitive Development and Social Competence in Early Childhood Education and Care
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Children’s development is strongly influenced by early childhood experiences, particularly during sensitive periods such as infancy and toddlerhood. In Norway, over 80% of children aged 1-2 years are enrolled in ECEC, but ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
(OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ... -
Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning
(Skriftserien Avhandling;11, 2017, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017)Denne avhandlingen studerer utvikling av didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning gjennom aksjonsforskning. Det innebærer utviklingsforsøk med yrkes- og profesjonsretting av innhold, arbeidsmåter ... -
Digital Competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda’s Teacher Training Institutions
(Skriftserien;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed; Doctoral thesis, 2021)The main aim of this qualitative case study is to contribute with insights into teacher educators’ digital competence in teaching Art and Design subjects in teacher training institutions (TTIs) in Uganda. The study employed ... -
Education for Resilience with Emerging Technologies: A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This doctoral dissertation explores how emerging technologies, especially 3D printing, can affect pedagogy. The purpose is to provide practical and theoretical knowledge that can strengthen sustainable education. The aim ... -
The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools
(OsloMet Avhandling 2020;Nr. 20, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)The overarching research question of this extended abstract is: How is oracy (defined as speaking and listening competence) perceived in Norwegian schools? This extended abstract attempts to articulate and explore oracy ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ... -
The grass is greener outdoors - Potentials for deep learning in Norwegian uteskole
(OsloMet Avhandling;2022 nr 46, Doctoral thesis, 2022)In this article-based thesis I investigate how deep learning is understood in educational research, and how uteskole [outdoor school] can be practised to facilitate deep learning processes. These main research questions ... -
HELVYRD - Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv. En studie av vurderernes helhetlige vurderinger av siste års lærlinger i elektrikerfaget i ulike vurderingssystemer innen fag- og yrkesopplæringen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 23, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Min avhandling, Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktiske perspektiv (HELVYRD), er en studie av vurderernes helhetlige vurderinger av lærlinger innenfor fag- og yrkesopplæringen i Norge. I dette systemet brukes ulike ... -
Intercultural Learning Through Texts: Picturebook Dialogues in the English Language Classroom
(Skriftserien;OsloMet Avhandling 2021 nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed; Peer reviewed, 2021)The overarching research question in this thesis is as follows: How can interaction with texts foster English language (EL) students’ intercultural learning? The three articles explore the following research questions: 1. ... -
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
Lærerstudenters emosjonelle erfaringer som pedagogisk fenomen
(OsloMet Avhandling;2023 nr 32, Doctoral thesis, 2023)Målet for avhandlingen er å supplere den empiriske danningsforskningen med en teoriudviklende undersøkelse av lærerstudenters emosjonelle erfaringer. Hensikten er å fremskaffe kunnskap om lærerstudentenes emosjonelle ... -
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ... -
One-to-three-year-olds’ Risky Play in Early Childhood Education and Care
(OsloMet Avhandling;7, 2018, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)This study examined 1-3-year-olds’ risky play in the context of group settings for Early Childhood Education and Care (ECEC). Previous studies have documented that children have a propensity towards risk-taking, and it ... -
The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching
(OsloMet Avhandling;2023 nr 24, Doctoral thesis, 2023)The Norwegian education system has deep roots in humanist traditions in which the purpose of education is enable all students to develop the knowledge, skills and attitudes they need to participate in a democratic society. ... -
Sight translation – Safe translation? Exploring meaning-making and interaction from a multimodal perspective
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis consists of three articles and a comprehensive introduction to the work. The overarching aim is to contribute to the understanding of sight translation, i.e. translation from writing into speech, in terms of ...