dc.contributor.author | Johannessen, Baard | |
dc.contributor.author | Kaldahl, Anne-Grete | |
dc.contributor.author | Skotheim, Torhild | |
dc.date.accessioned | 2019-02-20T10:32:38Z | |
dc.date.accessioned | 2019-03-14T13:25:49Z | |
dc.date.available | 2019-02-20T10:32:38Z | |
dc.date.available | 2019-03-14T13:25:49Z | |
dc.date.issued | 2018-02-04 | |
dc.identifier.citation | Johannessen B, Kaldahl A, Skotheim T. Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis . Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2018 | en |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6774 | |
dc.description.abstract | Målet med dette studiet er å finne en modell for praksis for grunnskolelærerstudenter som i større grad tetter gapet mellom teori og praksis.
Refleksjonsseminar og tur –retur praksis ble prøvd ut, for å utdanne studenter som er bedre skikket til å møte framtidens yrkesliv. Studentene fikk praksis på to praksisskoler i stedet for fire. Semistrukturerte intervjuer med en triangulering av data fra studenter, praksislærere, rektorer og høgskoleansatte ble gjennomført. Dataen ble analysert ved induktiv innholdsanalyse.
Resultatene fremhever fire kategorier som fremmer studentenes pedagogiske innsikt: En bedre tilknytning mellom teori og praksis, refleksjonsseminar, økt pedagogisk innsikt igjennom å forstå sin egen rolle, og mer tid til pedagogisk arbeid i klasserommet. Refleksjonsseminarene gjorde studentene mer selvstendige og autonome i sine refleksjoner og yrkesutførelse, samt at jevnbyrdigheten med lærerne og rektor på praksisskolene økte. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | en |
dc.relation.ispartofseries | Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018) | |
dc.rights | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Partnerskapsskoler | en |
dc.subject | Praksis | en |
dc.subject | Kombinere teorier | en |
dc.subject | Kombinere praksiser | en |
dc.subject | Refleksjonsseminarer | en |
dc.subject | Lærerstudenter | en |
dc.title | Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-02-20T10:32:38Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2618 | |
dc.identifier.cristin | 1615183 | |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | |