• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Atferdsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Atferdsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvor viktig er inntektssikring, foreldrepåvirkning og tidligere skoleopplevelser for ungdom som står utenfor skole og arbeid? (En kvantitativ undersøkelse)

Thorbjørnsen, Gina
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
thorbjørnsen_malks_nov2018.pdf (15.69Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6652
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Master i Atferdsvitenskap [265]
Sammendrag
Ti prosent av alle unge under 30 år står utenfor utdanning og arbeidsliv i Norge. Det er komplekse sammensatte årsaker til at ungdom står utenfor skole og arbeidsliv. Denne artikkelen har valgt å se på hvilken betydning behovet for inntektssikring, foreldrepåvirkning og tidligere skoleopplevelser kan ha for at ungdom står utenfor.

Artikkel 1 omhandler teori om ungdom utenfor og utenforskap. Komplekse årsaksforklaringer beskrives teoretisk sammen med atferdsanalyse som forklaringsmodell og seleksjon som forståelsesramme. Tema foreldrepåvirkning presenteres i teori om familie, foreldrestiler og tilknytning. Behovet for inntektssikring beskrives sammen med oversikt over velferdsordningene.

Artikkel 2 er en presentasjon og drøfting av en kvantitativ undersøkelse besvart av ungdom som står utenfor utdanning og arbeid. Undersøkelsen har som målsetting å få belyst om det er noen fellestrekk i bakgrunnsvariablene blant ungdommene, hvor viktig foreldre og inntektssikring er og om tidligere skoleopplevelser er av betydning. Den presenterer også om betydningen av inntektssikring gjør til at ungdom velger å beholde velferdsordningen kontra å komme i utdanning og arbeid. Artikkelen avsluttes med å presentere hva som er viktig for ungdommene for å komme i skole eller arbeid. Formålet med undersøkelsen er å få frem ungdom som står utenfor sin stemme.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskap
Serie
MALKS;2018

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit