dc.contributor.author | Eriksen, Harald | |
dc.date.accessioned | 2018-12-18T13:51:45Z | |
dc.date.accessioned | 2019-01-11T12:24:19Z | |
dc.date.available | 2018-12-18T13:51:45Z | |
dc.date.available | 2019-01-11T12:24:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Eriksen H. Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier . Norsklæreren. 2018;42(4):62-74 | en |
dc.identifier.issn | 0332-7264 | |
dc.identifier.issn | 0332-7264 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6495 | |
dc.description.abstract | I mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, og at lærerne legger til rette for bruk av informasjon fra tilbakemeldinger i videre læringsarbeid. Vi har imidlertid fortsatt lite forskningsbasert kunnskap om hvordan denne satsingen kommer til uttrykk i norskfagets skriveopplæring i videregående skole, og hvordan norsklærere opplever det å jobbe med læringsfremmende vurdering. Denne studien utforsker hvordan dette arbeidet oppleves av lærerne i to lærerkollegier med ulik grad av samarbeid i norskseksjonen. Ved hjelp av tematisk analyse av intervjudata viser studien at lærerstyrt fagsamarbeid ser ut til å øke mulighetene for å realisere en læringsfremmende vurderingspraksis. Studien viser også at lærerne oppfatter at generelt formulerte vurderingskriterier kommuniserer dårlig med elever. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en |
dc.relation.ispartofseries | Norskkæraren;3-2018, 42. årgang | |
dc.subject | Læringsfremmende vurdering | en |
dc.subject | Norskkollegier | en |
dc.subject | Lærerstyrt fagsamarbeid | en |
dc.title | Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2018-12-18T13:51:45Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1645049 | |
dc.source.journal | Norsklæreren | |