Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Harald
dc.date.accessioned2018-12-18T13:51:45Z
dc.date.accessioned2019-01-11T12:24:19Z
dc.date.available2018-12-18T13:51:45Z
dc.date.available2019-01-11T12:24:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationEriksen H. Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier . Norsklæreren. 2018;42(4):62-74en
dc.identifier.issn0332-7264
dc.identifier.issn0332-7264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6495
dc.description.abstractI mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, og at lærerne legger til rette for bruk av informasjon fra tilbakemeldinger i videre læringsarbeid. Vi har imidlertid fortsatt lite forskningsbasert kunnskap om hvordan denne satsingen kommer til uttrykk i norskfagets skriveopplæring i videregående skole, og hvordan norsklærere opplever det å jobbe med læringsfremmende vurdering. Denne studien utforsker hvordan dette arbeidet oppleves av lærerne i to lærerkollegier med ulik grad av samarbeid i norskseksjonen. Ved hjelp av tematisk analyse av intervjudata viser studien at lærerstyrt fagsamarbeid ser ut til å øke mulighetene for å realisere en læringsfremmende vurderingspraksis. Studien viser også at lærerne oppfatter at generelt formulerte vurderingskriterier kommuniserer dårlig med elever.en
dc.language.isonben
dc.publisherFagbokforlageten
dc.relation.ispartofseriesNorskkæraren;3-2018, 42. årgang
dc.subjectLæringsfremmende vurderingen
dc.subjectNorskkollegieren
dc.subjectLærerstyrt fagsamarbeiden
dc.titleLæringsfremmende vurdering i to norskkollegieren
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-12-18T13:51:45Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1645049
dc.source.journalNorsklæreren


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel