Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovdelien, Olav
dc.date.accessioned2019-01-03T13:21:31Z
dc.date.accessioned2019-01-07T14:25:37Z
dc.date.available2019-01-03T13:21:31Z
dc.date.available2019-01-07T14:25:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationHovdelien OH. Forskning på religion og livssyn i barnehagen - oversikt og tendenser 1996-2018. Prismet. 2018(4):281-301en
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6473
dc.description.abstractBarnehagen som samfunnsinstitusjon har gradvis fått større betydning, ikke minst som følge av den store utbygningen som fulgte i kjølvannet av barnehageforliket i 2003. Barnehageplass er i dag å anse som et allment velferdstilbud. Utviklingen av barnehagen som samfunnsinstitusjon har dermed ført til et større behov for forskning. I denne artikkelen fokuseres det på forskningen på et bestemt felt knyttet opp mot barnehagen, nemlig religions- og livssynsfeltet. Hensikten er å gi en systematisk oversikt over foreliggende forskning i perioden 1996–2018. 1996 var året Barne- og familiedepartementet publiserte en forskrift med tittelen Rammeplan for barnehagen. Den la til grunn en mer detaljert plan for det pedagogiske arbeidet enn det som var gjort tidligere, og førte samtidig til en økende forskningsinteresse på feltet. I den perioden som er undersøkt, er det gjort til sammen 25 forskningsarbeider av ulik størrelse og omfang, inkludert syv forsknings- baserte lærebøker. Bildet er nyansert, men det er en tendens til at det blir gjort mer forskning på religiøst og livssynsmessig mangfold i barnehagesammenheng, enn på kristen tradisjonsformidling og kulturarv. Et resultat av forskningsoversikten er ellers at det foreligger relativt lite forskning på religion og livssyn i barnehagen sammenlignet med skolefeltet.en
dc.language.isonben
dc.publisherIKO-Forlageten
dc.relation.ispartofseriesPrismet;Årgang 69, hefte 4
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/index.php/prismet/article/view/6588
dc.rightsDette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold. CC BY-NC 4.0 (se https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ).en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectBarnehageforskningen
dc.subjectForskningsoversikteren
dc.subjectReligionsdidaktikken
dc.subjectLivssynsdidaktikken
dc.subjectHøytidsmarkeringeren
dc.titleForskning på religion og livssyn i barnehagen - oversikt og tendenser 1996-2018en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-01-03T13:21:31Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5617/pri.6588
dc.identifier.cristin1642658
dc.source.journalPrismet


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold. CC BY-NC 4.0 
(se https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ).
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold. CC BY-NC 4.0 (se https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ).