"Vi søker deg med relevant høyere utdanning”: Kompetansebehov i det bibliotekfaglige profesjonsfeltet
dc.contributor.author | Gjestrum, Liv | |
dc.contributor.author | Tallerås, Kim | |
dc.contributor.author | Tveit, Åse Kristine | |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T10:17:04Z | |
dc.date.accessioned | 2018-12-21T14:12:39Z | |
dc.date.available | 2018-12-20T10:17:04Z | |
dc.date.available | 2018-12-21T14:12:39Z | |
dc.date.issued | 2018-12-17 | |
dc.identifier.citation | Gjestrum L, Tallerås K, Tveit ÅK. “Vi søker deg med relevant høyere utdanning”: Kompetansebehov i det bibliotekfaglige profesjonsfeltet. Nordisk Tidsskrift for informationsvitenskab- og kulturformidling. 2018;7(3):22-41 | en |
dc.identifier.issn | 2245-2931 | |
dc.identifier.issn | 2245-2931 | |
dc.identifier.issn | 2245-294X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6450 | |
dc.description.abstract | It is claimed that today's professions are challenged and that they may disappear, either because more tasks are automated, or somewhat less dramatically - because the professions have to redefine their roles, due to technological changes and other reasons. Such changes also challenges institutions that educate professional practitioners. As academic staff, teaching students in library and information science, we need to know what competencies are requested in our professional fields. We have collected and examined job advertisements from the most important national channels, from 2015-18, where workplace is a library institution, or where librarian expertise is specifically mentioned. We have analyzed competencies and educational backgrounds, and we have made comparisons to similar data from 2002. The theoretical perspective of the study is derived from the sociology of professions, and the material has been studied using statistical analysis in combination. With qualitative content analysis. The study shows that the fields of practice are looking for significantly different professional skills, depending on the type of institution and position in question. Relevant ICT skills and skills in communication are emphasized in almost all advertisements. The analysis also reveals that today more often than in 2002, candidates with a degree other than in library and information science are targeted for positions in libraries. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Institut for Informationsstudier, Københavns Universitet | en |
dc.relation.ispartofseries | Nordisk Tidsskrift for informationsvitenskab- og kulturformidling;Årg. 7, Nr. 3, 2018 | |
dc.relation.uri | https://tidsskrift.dk/ntik/issue/view/8033/NTIK_årg.7_nr.3_2018 | |
dc.rights | Dette tidsskrift tilbyder øjeblikkelig Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Creative Commons-lisensen er Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0). På tross av det som står på SHERPA/RoMEO er de publiserte utgavene av artiklene tillatt å arkivere. | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Stillingsannonser | en |
dc.subject | Arbeidsmarked | en |
dc.subject | Kompetanser | en |
dc.subject | Bibliotekarer | en |
dc.subject | Utdanninger | en |
dc.subject | Profesjonsteorier | en |
dc.title | "Vi søker deg med relevant høyere utdanning”: Kompetansebehov i det bibliotekfaglige profesjonsfeltet | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2018-12-20T10:17:04Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1645541 | |
dc.source.journal | Nordisk Tidsskrift for informationsvitenskab- og kulturformidling |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
SAM - Institutt for arkiv, bibliotek og informasjonsvitenskap [316]
SAM - Department of Archivistics, Library and Information Science
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette tidsskrift tilbyder øjeblikkelig Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden.
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Creative Commons-lisensen er Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
På tross av det som står på SHERPA/RoMEO er de publiserte utgavene av artiklene tillatt å arkivere.