Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkagen, Kaare
dc.contributor.authorLøndal, Knut
dc.contributor.authorKleve, Bodil
dc.contributor.authorSmestad, Bjørn
dc.date.accessioned2018-10-30T08:26:42Z
dc.date.accessioned2018-12-21T09:28:33Z
dc.date.available2018-10-30T08:26:42Z
dc.date.available2018-12-21T09:28:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSkagen ks, Løndal K, Kleve B, Smestad B. Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving. FoU i praksis. 2018;12(3):7-27en
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.issn1890-6990
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6448
dc.description.abstractMasteroppgaver i lærerutdanning bør utgjøre toppunktet i studentenes teoretiske og praktiske, operative kunnskapsutvikling. I denne artikkelen analyseres profesjonsrelevansen i 65 masteroppgaver i pedagogikk (17), matematikk (18) og kroppsøving (30) ved et norsk universitet. Av de 65 masteroppgavene ble 44 kategorisert som relevante basert på en smal definisjon av profesjonsrelevans, mens alle ble kategorisert som relevante ut fra en videre definisjon. Det var imidlertid viktige forskjeller mellom fagene i hvordan denne relevansen framsto, og disse forskjellene avspeiler temaer som diskuteres i nasjonal og internasjonal forskning i de ulike fagene. Seks masteroppgaver ble analysert nærmere for å se på hvilke lærerroller som manifesterte seg i oppgavene. Alle masteroppgavene diskuterte lærerroller i noen grad, og mange tematiserte det komplekse spillet mellom lærernes eget fagsyn og de forventningene som stilles til lærerrollen fra elever, foreldre og samfunnet. Vi konkluderer med at oppgavene kombinerer de teoretiske kravene til en masteroppgave med høy oppmerksomhet om lærerrollen.en
dc.description.abstractMaster theses in teacher education should bring students to an apex of both their theoretical and their practical, operative knowledge. In this article, 65 master theses in pedagogy (17), mathematics (18) and physical education (30) from one Norwegian university are analyzed for their relevance for the profession. Of the 65 master theses, 44 were considered relevant for the profession based on a narrow definition of relevance, while all were considered relevant based on a broader definition. However, there were important differences between the subjects in how this relevance appeared, and these differences reflect themes discussed in national and international research in the different subjects. Six theses were analyzed more closely to see which teacher roles were manifest in the theses. All of these discussed teacher roles to some degree, and many concerned the complex relations between teachers’ own view of their subject and the expectations teachers face from students, parents and society. In conclusion, the theses combine the theoretical demands of a master thesis with close attention to the role of a teacher.en
dc.language.isonben
dc.publisherFagbokforlageten
dc.relation.ispartofseriesFoU i praksis;12 (3)
dc.rightsThis is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.en
dc.subjectLærerutdanningen
dc.subjectMasteroppgaveren
dc.subjectProfesjonsrelevansen
dc.titleMasteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøvingen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-10-30T08:26:42Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1624745
dc.source.journalFoU i praksis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel