Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØdegård, Guro
dc.contributor.authorSvagård, Vegard
dc.date.accessioned2018-11-29T12:44:13Z
dc.date.accessioned2018-11-30T08:40:52Z
dc.date.available2018-11-29T12:44:13Z
dc.date.available2018-11-30T08:40:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationØdegård, G. & Svagård, V.S. (2018). Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere? Tidsskrift for ungdomsforskning,18(1), 28-50en
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6400
dc.description.abstractNorske elever ligger på verdenstoppen i kunnskap om demokrati. Men bidrar slik kunnskap til å mobilisere elever til aktiv politisk deltakelse? Gjennom ICCS-undersøkelsen 2016 er 9. klassinger spurt om de i framtiden kommer til å delta i politiske aktiviteter gjennom valgdemokratiet, partiog foreningskanalen og gjennom ytringer og aksjoner. I artikkelen studerer vi sammenhengen mellom disse deltakelsesformene og ulike faktorer som kan bidra til å mobilisere ungdom til deltakelse; deres demokratikunnskap, troen på at de vil mestre politiske prosesser og erfaring med interessepolitiske organisasjoner. Hvilke av disse faktorer har størst betydning for unges politisk mobilisering? Funnene gir relevante innspill på hvordan norsk skole bør legge opp sin demokratiopplæring for ikke bare å styrke elevers demokratikunnskap, men også deres handlingskompetanseen
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for ungdomsforskning;18(1)
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectNorgeen
dc.subjectEleveren
dc.subjectDemokratikunnskapen
dc.subjectPolitiske prosesseren
dc.subjectDeltagelseen
dc.subjectPolitikken
dc.titleHva motiverer elever til å bli aktive medborgere?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-11-29T12:44:13Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1636988
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.