Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Asbjørn
dc.contributor.authorPaulsen, Huiming C.
dc.date.accessioned2018-11-26T13:38:43Z
dc.date.available2018-11-26T13:38:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6380
dc.descriptionMaster i styring og ledelseen
dc.description.abstractDet har de siste årene kommet et stadig større press knyttet til effektivisering og digitalisering i norsk offentlig sektor. Det er blant annet skrevet i Stortingsmeldingen 2015 – 2016, Digital agenda for Norge, at digitale løsninger skal være så gode at brukerne velger disse framfor andre manuelle kanaler (Digitalt førstevalg). Å digitalisere handler om å skape verdi gjennom bruk av teknologi. Digitalisering forutsetter virksomhetsutvikling. IT-enheten har etter hvert fått en annen og fornyet rolle i forbindelse med digitalisering. IT har gått fra å være en del av den interne tjenesteleveransen til virksomheten til å være en del av virksomhetsleveransen. IT er i ferd med å bli en nødvendig pådriver for digitalisering. Jeg ønsker derfor å undersøke hvordan statlige virksomheter omorganiserer IT-funksjonen for å imøtekomme de utfordringene digitaliseringen fører med seg. Dette er et bredt tema og jeg vil derfor begrense meg til organisasjonsstruktur. Det er tre hovedpunkter jeg vil undersøke nærmere: Struktur for organisering av IT-funksjonen, rollen til den øverste IT-ansvarlige og ansvarsdeling og samarbeid mellom IT enheten og fagenheter. Videre har jeg bygget denne studien på et litteraturgrunnlag som består av to hovedretninger: Teori relatert til utvikling av IT-systemer og organisasjonsteori. Studien er gjennomført som en casestudie. Jeg har intervjuet fire IT-direktører og to seksjonsledere som samlet representerte seks virksomheter. Hensikten var å identifisere mønsteret i endringer som er gjort ved omorganisering av IT-funksjonen i forbindelse med digitalisering av tjenester. Funnene er sammenlignet med trender som framgår av publikasjonen «IT i praksis 2017»1. Jeg har prøvd å tolke måten IT har vært organisert på, før og etter endringene, på bakgrunn av relevant litteratur og analyser. Både for å kunne forklare årsakene til endringsbehovet, men også valgene av de tiltakene som ble iverksatt. Funnene viser at endringene som ble gjort i hovedsak samsvarer med gjeldende trender i Norge. IT har blitt løftet opp i organisasjonshierarkiene, samtidig som IT- direktørene er blitt faste medlemmer i toppledergruppene. Det ser ut til at offentlige virksomheter forsøker å finne en organisasjonsform som både tar hensyn til dagens byråkratiske organisering, samtidig som kravene som følger av digitalisering, bl.a. med en prosessbasert organisering, tilfredsstilles.en
dc.description.abstractRecent years have seen a growing emphasis on streamlining and digitalization in the Norwegian public sector. An illustration of this is written in the government white paper 2005-2016 Norway´s Digital agenda: digital solutions should be of a high enough quality that users prefer them to other, manual channels. The purpose of digitalization is to create value through use of technology. To digitalize is to develop the business. The IT unit has taken on a new and different role in digitalizing in recent years. IT has changed from being a part of the business’ internal service delivery to being a part of the business itself. It’s becoming a necessary driver for digitalization. Based on this, I would like to investigate how public enterprises reorganize the IT function to meet the challenges brought on by digitalization. Due to the broadness of the topic, I will focus on organizational structures. There are three main points that I will investigate closer: the structure for organizing the IT function, the role of CIO (Chief Information Officer) and the cooperation between the IT unit and the functional unit. Furthermore, my study is based on two different bodies of literature: theory that is related to development of IT systems and organizational theory. This study is based on the case study method. Interviewees include four IT-directors and two section leaders representing six different enterprises. The cases were used to identify patterns for change in the organization of the IT-function related to digitalization of services. The findings are compared with trends from 2017 in the publication “IT i praksis 2017”. I have tried to interpret the organization before and after the changes based on relevant literature and analyses in order to understand the reason for the changes and measures that were carried out. The results show that the changes correspond to today's trends in Norway. IT has taken on a more important role in the organizations, while the CIOs have become permanent members of the senior management group. In addition, the public enterprises seem to have found an organizational structure that accounts for the bureaucratic organization, and satisfies the demands placed upon it by digitalization, for instance with a process-based organization.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectDigitaliseringen
dc.subjectOmorganiseringeren
dc.subjectStatlige virksomheteren
dc.subjectIT-funksjoneren
dc.subjectProsessbaserte organiseringeren
dc.subjectIT-ansvarligeen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.titleHvordan virksomheter omorganiserer IT-funksjonen for å digitalisere tjenesteren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel