Resultatrapportering i årsrapporter. Hvordan beskrives resultater i statlige virksomheters årsrapporter?
Abstract
Oppgaven ser på hvordan resultater beskrives i 28 statlige virksomheters årsrapporter for 2016.
Undersøkelsen har vært en tverrsnittsundersøkelse med bruk av kvantitativ innholdsanalyse. Data er samlet
inn for variabler på to nivåer, pr. årsrapport og pr. resultatområde beskrevet i årsrapporten. Resultatområde er
definert som operasjonell analyseenhet til å være omtaler av fag-/målområder omtalt i naturlig sammenheng,
ofte som et kapittel eller delkapittel i årsrapporten. Utvalget er fordelt med fire virksomheter fra hvert av syv
departement, og halvparten små, halvparten store virksomheter.
Omtalen av de ulike resultatområdene er analysert ved bruk av en forenklet resultatkjede inndelt i administrativ
og politisk syklus. De fleste omtaler av resultatområder inkluderer den politiske syklus, noe som betyr at de
inkluderer omtaler av bruker- og/eller samfunnseffekter. Det meste av rapporteringen gjøres i prosaform,
halvparten av resultatområdene omtales uten bruk av styringsindikatorer.
Sammenhengen mellom målformuleringer og resultatrapportering er undersøkt ved å se på målformuleringer
der de er inkludert i årsrapporten, i tillegg til å se på data fra en tidligere masteroppgave, opp mot omtalene av
resultatområdene. De fleste omtaler av resultatområder beskriver resultater på samme nivå i resultatkjeden
som målformuleringen retter seg mot. Det er likevel ikke alltid det er samsvar mellom målformulering og
resultatrapportering.
Årsrapportene er analysert ved å se etter tankesett fra tre ulike modeller for å vurdere resultater; målmodellen,
system-ressurs-modellen og internprosessmodellen. Alle virksomhetene benytter tankesett fra flere modeller
for å vurdere egne resultater, og at tankesettene brukes samtidig og uavhengig av hverandre.
Bruk av ulike typer resultatinformasjon varierer lite mellom virksomheter med ulik størrelse, men mye mellom
virksomheter med ulik departementstilknytning. Variasjonen er imidlertid også stor mellom virksomheter med
samme departementstilknytning, så andre forklaringsvariabler vil være nødvendig. Variasjonen kan være en
utfordring for sammenliknbarhet. The thesis examines how performance is reported in 28 state agencies’ annual reports for 2016. The research
is cross-sectional using quantitative content analysis. Data has been collected for variables on two levels; per.
annual report and per. performance area described in the annual report. Performance area is defined as an
operational analysis unit to be descriptions of discipline areas or goal areas in a given context, often as a
chapter or subchapter of the annual report. The selection comprises of four agencies from each of seven
ministries, and 14 small and 14 large agencies.
The descriptions of the various performance areas have been analyzed by using a simplified performance
chain divided into an administrative and a political cycle. Most descriptions of performance areas include the
political cycle, which means that they include descriptions of user and / or social effects. Most of the reporting is
done in a prose form, half of the performance areas are described without the use of performance indicators.
The correlation between goal formulations and performance reporting has been analyzed by looking at goal
formulations where they are included in the annual report, in addition to looking at data from a previous
master's thesis, compared to the descriptions of performance areas. Most descriptions of performance areas
describe results at the same level in the performance chain as the aim of the goal formulations. However, there
is not always consistency between goal formulation and performance reporting.
The annual reports have been analyzed by looking for mindset from three different models to evaluate
performance; a goal model, a system resource model and an internal process model. All agencies use
mindsets from several models, simultaneously and independently, to evaluate their own performance.
The use of different types of performance information varies little between agencies of different size, but a lot
between businesses with different ministry affiliations. However, the variation is also great between agencies
with the same ministry affiliation, so other explanatory variables is necessary. The variation can represent a
challenge for comparability.
Description
Master i styring og ledelse