Show simple item record

dc.contributor.advisorSpehar, Ivan
dc.contributor.authorBye, Brita
dc.date.accessioned2018-11-19T07:21:06Z
dc.date.available2018-11-19T07:21:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6342
dc.descriptionMaster i styring og ledelseen
dc.description.abstractUniversitets- og høgskolesektoren i Norge har endret seg mye de siste ti-åra, både i forhold til størrelse, struktur og kompleksitet. Sektoren har vært gjenstand for stor politisk interesse, og har blitt tillagt en viktig rolle i forhold til å løse samfunnsutfordringer, -behov og -oppgaver. Samtidig har også kravene som stilles til kvalitet og produktivitet økt. Den faglige virksomheten ved et universitet foregår på det enkelte institutt. Det arbeidet og den aktiviteten som foregår der er avgjørende for institusjonenes kvalitet. I denne studien har jeg satt fokus på faglige førstelinjeledere i akademia, studieledere og instituttledere, og deres betingelser for å være gode ledere for svært høyt kvalifiserte medarbeidere med stor autonomi i deres arbeid med å forske, utvikle og formidle faget sitt. Studien har sett på hvordan instrumentelle styringsverktøy som organisering, retninglinjer og infrastruktur kan legges til rette på en slik måte at førstelinjelederen kan konsentrere sin tid og sine ressurser om å være gode ledere for de kunnskapsmedarbeiderne de er satt til å lede og motivere til å lykkes, til å drive faget sitt, utdanningen sin, forskningen sin og universitetet sitt framover. Studiens problemstilling har vært organisatoriske forutsetninger for ledelse: Hvordan kan organisasjonen legge til rette for god ledelse? Og, hvilke organisatoriske forhold kan være til hinder? Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og det er gjennomført ni intervju med faglige førstelinjeledere ved OsloMet – storbyuniversitetet. Jeg har identifisert en del tidstyver som stjeler tid fra førstelinjeledernes virke, og ser at man kan ta en del grep for å tilrettelegge for mer ledelse og mindre styring. Kort oppsummert bør alle aktørene som til sammen utgjør organisasjonen se opp fra sine fagområder og ansvarsoppgaver og bli kjent med hele organisasjonen. Man må anerkjenne ulikhetene, og begynne å identifisere hva organisasjonen faktisk etterspør. Administrasjonen må finne ut hvilke behov kjernevirksomheten har, og rutiner, prosesser og system må få en innretning slik at de gir svar på de utfordringer og problemer som finnes der. Det er denne hensikten administrasjonen skal oppfylle.en
dc.description.abstractThe sector of Norwegian higher education institutions has changed a lot in the last decades, both in terms of size, structure and complexity. The sector has been the subject of political interest and been given an important role in solving societal challenges, needs and tasks. At the same time, the demands for quality and productivity have increased. The academic activity of a university takes place at the individual departments. The work and activity that takes place there is crucial for the institutions' quality. In this study, I have focused on academic first-level supervisors in academia, Head of Studies and Head of Departments, and their possibilities to be good leaders for highly qualified employees with great autonomy in their research, development and dissemination of their subject. The study has looked at how instrumental management tools such as organization, guidelines and infrastructure can be facilitated in such a way that the first-line supervisors can concentrate their time and resources on being good leaders for the knowledge workers they are set to lead and motivate to succeed, to pursue their discipline, education, research and university forward. The focus of this study has been organizational requirements for management: How can the organization facilitate good management? In addition, what organizational conditions can prevent it? The study has a qualitative research design, and I have conducted nine interviews with first-line supervisors at the OsloMet – Oslo Metropolitan University. I have identified a number of time-thieves, which steals time from the first-level supervisors, and I and see that one can take some action to facilitate more management and less governance. Summarized, I conclude that all actors who together constitute the organization should take a look up from their disciplines and responsibilities, and get to know the entire organization. One has to recognize the inequalities, and begin to identify what the organization actually is asking for. The administration must determine the needs of the core business, and the routines, processes and systems must get a facility to respond to the challenges and problems that are experienced there. This is the purpose the administration is set to fulfill.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.subjectFørstelinjeledelseen
dc.subjectKunnskapsorganisasjoneren
dc.subjectInstrumentelt perspektiven
dc.subjectOrganiseringen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en
dc.titleAkademias vaktmestere. Å lede fagfeller – organisatoriske forutsetninger for ledelse i akademiaen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record