Lederes håndtering av konflikter mellom ansatte. En kvalitativ studie av mellomlederes erfaringer med konflikthåndtering
Abstract
Arbeidslivet blir stadig mer sammensatt, og undersøkelser viser at det er en økning i antall
mellommenneskelige konflikter på arbeidsplassen. Konflikter kan være negativt for den ansatte, som i ytterste
konsekvens kan støtes ut av arbeidslivet, men også for virksomheten, da konflikter kan ta tid og energi bort fra
de oppgavene man er satt til å utføre. En viktig lederoppgave er å håndtere konfliktene, men undersøkelser
viser at norske ledere opplever det som vanskelig å ta tak i disse på en god måte.
Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan ledere håndterer konflikter, hvordan de forstår konflikter,
hva de opplever som utfordrende i håndteringen, og hvilke kompetansebehov de har. Funnene vil dermed
kunne bidra til strukturelle endringer i prosedyrer, og gi innspill til form og innhold i
kompetanseutviklingsprogrammer.
Det er valgt en fenomenologisk tilnærming, og det er gjennomført et fokusgruppeintervju i tillegg til fem
semistrukturerte intervjuer av mellomledere som har solid ledererfaring, og som står i jobben i dag. Data fra
intervjuene er systematisk tolket og kategorisert, og presentasjonen av disse utgjør sammen med konfliktteori,
kommunikasjonsteori og rammene i arbeidsmiljøloven grunnlaget for oppgavens diskusjonsdel.
Funnene fra denne studien viser at lederne i stor grad viser mot og handlekraft i møte med konflikter, men at de
opplever stort ubehag ved konflikthåndtering. Dette ubehaget har bakgrunn i sammensatte forklaringer som
blant annet mangel på kunnskap, mangel på tid, behovet for å bli likt og ønske om harmoni. Det er heller
håndteringen enn mengden som oppleves utfordrende, og fremgangsmåten bærer preg av å være noe tilfeldig
og spontan. Det som peker seg mest ut er ledernes behov for opplæring og støtte. Labour is becoming more and more complex, and surveys show that there is an increase in the number of
interpersonal conflicts at work. Conflicts can be detrimental to the employee, who can ultimately be forced out
of work. For the company, conflicts can take time and energy away from the tasks both leaders and employees
are set to perform. An important management task is to handle these conflicts, but again surveys show that
Norwegian leaders find it difficult to tackle these in a satisfied way.
The purpose of this study was to gain insight into how managers handle conflicts, how they understand
conflicts, what they experience as challenging and what skills they need. The findings could contribute to
structural changes in procedures and provide input to competence development programs.
A phenomenological approach has been chosen, and a group interview has been conducted in addition to five
semi-structured interviews of first level managers. All of which have solid management experience and who
currently holds the position. Data from the interviews are systematically interpreted and categorized. This
presentation, together with conflict theory, communication theory and the framework of the Working
Environment Act form the basis for the dissertation part.
The findings from this study show that the managers often show courage and ability to face conflicts, but they
experience great discomfort in conflict management. This discomfort has a background in complex
explanations, such as lack of knowledge, lack of time, need for social affiliation and the desire for harmony. It is
rather the handling than the amount of conflicts that is challenging, and the process can be characterized by
being random and spontaneous. What matters the most is the management's need for training and support.
Description
Master i styring og ledelse