Prosjekt Ymer : grafikkprosessering på sky
Chapter, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/634Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Granstad, L. & Begnym, K. (2010). Prosjekt Ymer : grafikkprosessering på sky. I: E. Hjelmås (red.) Norsk Informatikkonferanse, Trondheim: Tapir http://www.nik.no/2010/05-Granstad.pdfSammendrag
Skyteknologi er en teknologi som tilbyr et spekter av nye tjenester som er lite utprøvd på
mange felt. Et av disse områdene er bruk av sky i forbindelse med grafikkprosessering. Vil
det være mulig å få en renderfarm til å fungere på en sky, og vil det fungere bra nok til å
kunne bli en reell løsning for små og mellomstore bedrifter, i forhold til kvalitet, ytelse og
lønnsomhet?
Ved Høgskolen i Oslo, avdeling for ingeniørutdanning, ble Prosjekt Ymer gjennomført
våren 2010, som et studentprosjekt. Prosjektet bestod av implementering av prototype, samt
testing av denne. Det ble også foretatt grundige kostnadsundersøkelser. Resultatene av
arbeidet viser at det er mulig å kjøre en renderfarm på en sky, og det fungerer svært
forutsigbart, men at det fortsatt er enkelte utfordringer. Fra et brukerperspektiv kan man
konkludere med at det ville vært en svært utfordrende og kompleks oppgave å skape en
løsning som Ymer for personer uten inngående IT-kunnskaper. De fleste komponentene
som ble brukt i dette prosjektet eksisterer fra før, men det er svært mangelfull informasjon
på hvordan disse settes sammen, og hvordan man løser problematikken som eksempelvis
dynamisk DNS medfører. Ymer ligger nå veldokumentert på internett, tilgjengelig for alle,
og det vil kreve langt mindre ferdigheter av brukeren å ta denne i bruk, sammenlignet med
hva som ville vært påkrevd om brukeren hadde ønsket forsøke å lage noe eget. Prosjekt
Ymer viser at det er både mulig og lønnsomt å benytte seg av alternative løsninger for å
prosessere grafikk.