Show simple item record

dc.contributor.authorVinje, Erlend
dc.date.accessioned2011-03-09T10:09:10Z
dc.date.available2011-03-09T10:09:10Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationVinje, E. (2011). Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor? FORMakademisk, 4 (1), 24-47en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.otherFRIDAID 786514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/632
dc.description.abstractDenne artikkelen gir en diskursanalyse av et strategisk utvalg av 50 ytringer fra nett-mediatekster, som alle er knyttet til diskursen rundt utformingen av skoleanlegg - den såkalte ”baseskoledebatten”. Denne analysen viser at det i all hovedsak er skoleeiere og skoleledere som fremmer argumenter for baseskoler, mens lærere, foreldre og forskere i hovedsak står fram med støtte til den tradisjonelle skolen i mediebildet. Analysen viser også at den offentlige diskursen rundt baseskoler har en svak eksplisitt relasjon til forskning, spesielt gjelder dette argumentasjonen for baseskoler. Gjennom å studere dialektikken mellom diskursiv og sosiokulturell praksis kan det fremmes argumenter for at utbygging av baseskoler kan skyldes strukturelle strategier for å drive administrasjon av skoler enklere og billigere og for å endre lærerrollen i retning av en stadig mer individualisert opplæring av elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFORMakademisken_US
dc.relation.ispartofseriesFORMakademisk;4 (1)
dc.subjectBaseskoleren_US
dc.subjectSkoleanleggen_US
dc.subjectÅpne løsningeren_US
dc.subjectKlasseromen_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Arkitektur- og designteori: 142en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Romlig, territoriell planlegging: 238en_US
dc.titleBaseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor?en_US
dc.typeAcademic articleen_US
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.126


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record