dc.contributor.author | Vinje, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2011-03-09T10:09:10Z | |
dc.date.available | 2011-03-09T10:09:10Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Vinje, E. (2011). Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor? FORMakademisk, 4 (1), 24-47 | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 786514 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/632 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen gir en diskursanalyse av et strategisk utvalg av 50 ytringer fra nett-mediatekster, som alle er knyttet til diskursen rundt utformingen av skoleanlegg - den såkalte ”baseskoledebatten”. Denne analysen viser at det i all hovedsak er skoleeiere og skoleledere som fremmer argumenter for baseskoler, mens lærere, foreldre og forskere i hovedsak står fram med støtte til den tradisjonelle skolen i mediebildet. Analysen viser også at den offentlige diskursen rundt baseskoler har en svak eksplisitt relasjon til forskning, spesielt gjelder dette argumentasjonen for baseskoler. Gjennom å studere dialektikken mellom diskursiv og sosiokulturell praksis kan det fremmes argumenter for at utbygging av baseskoler kan skyldes strukturelle strategier for å drive administrasjon av skoler enklere og billigere og for å endre lærerrollen i retning av en stadig mer individualisert opplæring av elevene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | FORMakademisk | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FORMakademisk;4 (1) | |
dc.subject | Baseskoler | en_US |
dc.subject | Skoleanlegg | en_US |
dc.subject | Åpne løsninger | en_US |
dc.subject | Klasserom | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Arkitektur- og designteori: 142 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Romlig, territoriell planlegging: 238 | en_US |
dc.title | Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor? | en_US |
dc.type | Academic article | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7577/formakademisk.126 | |