Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjersøe, Karine Sand
dc.contributor.authorDanielsen, Hege Anita
dc.date.accessioned2018-09-19T08:49:56Z
dc.date.available2018-09-19T08:49:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6195
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractOrganisasjonslæring som deltakelse i praksis er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført ved en videregående skole med yrkesfaglige utdanningsprogram. Bakgrunn for studien henger sammen med behovet for å samordne innsatsen for yrkesfaglig opplæring organisert for voksne på videregående nivå og synliggjøre mulighetene for fagskoleutdanning for fagarbeidere. Det er flere trekk ved samfunnsutviklingen som bidrar til behov for omstilling og bedre voksnes muligheter for å styrke egen kompetanse. Hensikten og det overordnede målet med prosjektet er å bidra til kunnskap om yrkesutdanning og yrkespedagogikk og videreutvikle skolen som en lærende organisasjon. Utviklingsmålet er å videreutvikle et samarbeid mellom lærerne, administrasjonen og ledelsen som har ansvar for voksnes læring som et grunnlag for å oppfylle skolens samfunnsmandat. Forskningstilnærmingen i prosjektet er aksjonsforskning og legger vekt på dialog, deltakelse og erfaring som grunnlag for kunnskapsutvikling med referanse til hermeneutikken og Aristoteles kunnskapsformer. Det vil si at prosjektet har sin teoretiske forankring i erfaringsbasert læring. Det er gjort et systematisk arbeid for å få til organisasjonslæring og kunnskapsutvikling basert på praktiske erfaringer i en organisert arbeidssammenheng. Det er gjennomført tre ulike aksjoner med tilhørende oppsummeringsmøter og felles analyse. Funnene i studien blir presentert som anbefalinger for veien videre i form av ulike tiltak. Slik som å endre skolens organisasjonsstruktur, legge til rette for og timeplanfeste felles møteplasser, fylle møteplassene med meningsfylt innhold og utarbeide en egen årsplan og strategiplan for voksenopplæringen. Dette er tiltak som fordrer et målrettet arbeid, aktive ansatte og pedagogisk ledelse som legger til rette for kritisk refleksjon, fordi dette er sammenvevde og integrerte deler av samme prosess. Oppsummert så viser studien at det er behov for en mer helhetlig utdanningspolitikk innen fag- og yrkesopplæringen organisert for voksne.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2018
dc.subjectAksjonsforskningen
dc.subjectErfaringen
dc.subjectDialogen
dc.subjectRefleksjonen
dc.subjectErfaringslæringen
dc.subjectOrganisasjonslæringen
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectOpplæringen
dc.subjectLæringen
dc.titleOrganisasjonslæring som deltakelse i praksis - et aksjonsforskningsprosjekt i skolen som organisasjonen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel