Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVinje, Erlend
dc.date.accessioned2011-02-21T12:00:44Z
dc.date.available2011-02-21T12:00:44Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationVinje, E. (2010). Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg. FORMakademisk, 3 (2), 3-25en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/592
dc.description.abstractDenne artikkelen gir innledningsvis en beskrivelse av utviklingen av begrepsbruken knyttet til skoleanlegg med åpne løsninger. Disse skoleanleggene gikk på 1970-tallet under betegnelsen åpen skole her i landet, men blir i dag ofte knyttet til begrepet baseskoler. Artikkelen gjør videre en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra en av Utdanningsdirektoratets internett-sider, som presenteres gjennom den nasjonale rådgivingstjenesten for skoleanlegg. Analysen viser hvordan den aktuelle teksten både er konstituert av, og med på å konstituere en spesiell diskurs som den hegemoniske i konkurranse med en alternativ diskurs i baseskoledebatten. Artikkelen vil også drøfte denne ensidige vektleggingen av den ene av to konkurrerende diskurser på bakgrunn av nyere forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFORMakademisken_US
dc.relation.ispartofseriesFORMakademisk;3 (2)
dc.subjectBaseskoleren_US
dc.subjectSkoleanleggen_US
dc.subjectÅpne løsningeren_US
dc.subjectKlasseromen_US
dc.subjectKunnskapsløfteten_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Arkitektur- og designteori: 142en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Romlig, territoriell planlegging: 238en_US
dc.titleBaseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanleggen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel