dc.contributor.author | Vinje, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2011-02-21T12:00:44Z | |
dc.date.available | 2011-02-21T12:00:44Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Vinje, E. (2010). Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg. FORMakademisk, 3 (2), 3-25 | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/592 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen gir innledningsvis en beskrivelse av utviklingen av begrepsbruken knyttet til skoleanlegg med åpne løsninger. Disse skoleanleggene gikk på 1970-tallet under betegnelsen åpen skole her i landet, men blir i dag ofte knyttet til begrepet baseskoler. Artikkelen gjør videre en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra en av Utdanningsdirektoratets internett-sider, som presenteres gjennom den nasjonale rådgivingstjenesten for skoleanlegg. Analysen viser hvordan den aktuelle teksten både er konstituert av, og med på å konstituere en spesiell diskurs som den hegemoniske i konkurranse med en alternativ diskurs i baseskoledebatten. Artikkelen vil også drøfte denne ensidige vektleggingen av den ene av to konkurrerende diskurser på bakgrunn av nyere forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | FORMakademisk | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FORMakademisk;3 (2) | |
dc.subject | Baseskoler | en_US |
dc.subject | Skoleanlegg | en_US |
dc.subject | Åpne løsninger | en_US |
dc.subject | Klasserom | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Arkitektur- og designteori: 142 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Romlig, territoriell planlegging: 238 | en_US |
dc.title | Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |