Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Tore Linné
dc.date.accessioned2018-01-25T10:16:22Z
dc.date.accessioned2018-04-24T09:25:58Z
dc.date.available2018-01-25T10:16:22Z
dc.date.available2018-04-24T09:25:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationEriksen, T.L. (2017). Frantz Fanon: Hvor kommer de gode teoriene fra? - Om frigjøringskamp, radikal empati, revolusjonær humanisme og avkolonisering av samfunnsteorier . Agora : Journal for metafysisk spekulasjon, 34(1):6-68en
dc.identifier.issn0800-7136
dc.identifier.issn0800-7136
dc.identifier.issn1500-1571
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5912
dc.description.abstractFrantz Fanon, født i Martinique i 1925, forbindes nok i første rekke med den algeriske frigjøringskampen. Men han er også opphavsmann til en rekke skrifter med en utrolig tematisk og teoretisk spennvidde, fra individuell og strukturell rasisme, svart bevissthet, imperialisme, filosofi, transkulturell psykiatri og kolonisystemets psykopatologiske virkninger, pedagogikk, revolusjonsteorier til studier av afrikanske samfunn etter avkoloniseringen. På 1980-tallet ble han også kanonisert innenfor den tilnærmingen til kultur og litterære tekster som gjerne omtales som «postkolonialisme», men som kommer i mange forskjellige utgaver.2 Noen har dessuten gått så langt til å tale om «fanonisme», slik som i boka Forms of Fanonism, der Reiland Rabaka slår et slag for hovedpersonen som revolusjonær humanist, marxist og feminist.3 Etter at Fanon døde i 1961, bare 36 år gammel, har hans bøker og artikler kommet i stadig nye utgaver og på stadig flere språk, ofte utstyrt med lærde introduksjoner og fyldige tekstkommentarer. Fanonstudier har for lengst blitt en forlagsmessig vekstindustri, og både den fransk- og engelskspråklige litteraturen tilføres stadig nye biografier, antologier og teoretiske oversikter. På norsk foreligger Jordens fordømte (Les damnés de la terre), som gjennom et kompromissløst oppgjør med kolonisystemet – og et like kompromissløst forsvar for væpnet frigjøringskamp mot europeiske okkupasjonsmakter – har fått en nærmest ikonaktig posisjon. Boka ble gitt ut i Paris rett før Fanons død, men fikk sitt internasjonale gjennombrudd et par år seinere. Den norske utgaven kom i 1967, og ettersom den er kåret til en av de 100 viktigste fagbøkene bøkene til alle tider, er den innlemmet i Bokklubbens Kulturbibliotek.4 Av hensyn til dem som har gått glipp av tidligere episoder, kan det kanskje være på sin plass å stille spørsmålet: Hvorfor lese Frantz Fanon i dag? Jeg kan i alle fall tenke meg (minst) ti gode grunner, og vil begrunne dette nedenforen
dc.language.isonben
dc.publisherAschehougen
dc.relation.ispartofseriesAgora : Journal for metafysisk spekulasjon;34(1)
dc.subjectFrantz Fanonen
dc.subjectLitterære skrifteren
dc.subjectForfattereen
dc.titleFrantz Fanon: Hvor kommer de gode teoriene fra? - Om frigjøringskamp, radikal empati, revolusjonær humanisme og avkolonisering av samfunnsteorieren
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-01-25T10:16:21Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1526159
dc.source.journalAgora : Journal for metafysisk spekulasjon


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel