Verdier i bevegelse : litteraturformidlingen, bibliotekarprofesjonen og utdanningen
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/584Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Tveit, Å.K. & Oterholm, K. (2010). Verdier i bevegelse : litteraturformidlingen, bibliotekarprofesjonen og utdanningen. Dansk biblioteksForskning, 6 (1), 5-14 http://www2.db.dk/dbf/2010/nr1/oterholm.pdfSammendrag
Artikkelen belyser forståelsen av litteraturformidling
og hvilke verdier som legitimerer den i dag, gjennom
to intervjuundersøkelser og en spørreundersøkelse.
Informantene er ansatte og ledelse ved tre folkebibliotek,
og fagansatte og studenter ved Bibliotek- og informasjonsvitenskap,
Høgskolen i Oslo. Intervjuene
analyseres på bakgrunn av tidligere forskning. Metodisk
benyttes meningskategorisering av intervjuene.
Resultatene indikerer at det er skjedd en bevegelse i
verdiene som legitimerer litteraturformidlingen i folkebibliotek.
Fra å være styrt av kollektiv legitimering
og idealer som folkeopplysning og dannelse, er begrunnelsen
blant de yngste bibliotekarene nå mer fri
fra ideologi og knyttet til det personlige og individuelle.
Vi kan samtidig se at mange av bibliotekarinformantene
opplever en spenning mellom den etterspørselsorienterte
formidlingen og den bibliotekinitierte
(kvalitets-) formidlingen av litteratur. Dette kan tyde
på at forhold som gjelder kvalitet og formidling i
bibliotekfeltet ikke er avklart. At ulike informanter i
bibliotekfeltet har ulik forståelse av begrepet litteraturformidling
og av litteraturformidlingens verdigrunnlag,
skaper utfordringer både for utdanningen
og praksisfeltet.