Narrativ identitet møter estetikk. En muntlig fortellers arbeid med ungdoms fortellinger
Abstract
Denne studien utforsker en fortellers prosess med både kunstnerisk bearbeidelse og
generering av fortellbare fortellinger med ungdom som informanter. Som kunstform er
muntlige fortellinger et lite utforsket område. Studien forsøker å si noe om hvordan en
forteller må arbeide både for å innhente fortellinger, for å gjøre dem til sine egne og for å
møte publikum. Med begrepet narrativ identitet som inngang, er hovedområdet for
utforskning hva som er fortellbart og hva som gjør en fortelling fra hverdagslivene våre verdt
å videreformidle. Gjennom en kvalitativ undersøkelse, med en praksisledet forskningsmetode
er denne kunstneriske forskningen utført. For å innhente fortellinger fra informantene har jeg
utviklet et fortellerverksted bestående av ulike øvelser hvor kroppsfenomenologi er sentralt,
men også en intervjumetodikk som kombinerer narrative intervjuer og feltsamtaler. Min rolle
i flere faser av den praksisledede forskningen har vært deltagende observatør. Gjennom den
reflekterende praktiker har jeg bevisst kunnet reflektere både over og i egen praksis. Studien
viser at det mest sentrale i fortellingene jeg anser som fortellbare er at de må ha en intensjon,
som gjør at de føles verdt å dele med publikum, og denne intensjonen må fortelleren være seg
bevisst. Studien har også resultert i en modell for hvordan fortelleren, gjennom
lytterresponser og refleksjon, kan videreutvikle en fortelling. This study explores a storyteller`s work with generating and artistically shaping tellable
narratives from adolescents. It attempts to say something about how a storyteller works to
generate stories, to make them their own and to meet the audience. With the term narrative
identity as an entry, the main field of research is what is tellable and what makes a story from
our everyday lives worthwhile to share. This artistic research has been conducted through a
qualitative survey, with a practice-led research method. To generate the informant’s stories, I
have developed a narrative workshop consisting of different exercises where body
phenomenology is central, but also an interview methodology that combines narrative
interviews and field discussions. My role in several phases of the practice-led research has
been a participant observer. Through the reflective practitioner, I have consciously been able
to reflect both over, and in my own practice. The study concludes that most important to
tellability is that the stories must have an intention that makes them feel worth sharing, and
this intention must be in mind by the storyteller. The study has also resulted in a model that
shows how the narrator, through listener response and reflection, can further develop a story.
Description
Master i estetiske fag