• Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer 

      Lyng, Selma Therese; Hagen, Aina Landsverk (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 3, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-02-01)
      Dette temanummeret belyser og diskuterer utfordringer og muligheter i deltakelse og involvering av barn og ungdom, med utgangspunkt i fersk kvalitativ og kvantitativ samfunnsvitenskapelig forskning. Dette temanummeret byr ...
    • Fremmedgjort på hjemmekontor? 

      Egeland, Cathrine; Ingelsrud, Mari Holm; Pedersen, Eirin (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 6, nr. 5-2022, Journal article, 2022-11-10)
      Under koronapandemien har nær halvparten av alle ansatte i Norge jobbet fra hjemmekontor. Hva skjer i en situasjon hvor mange arbeidstakere, som kanskje har lite erfaring med det å jobbe hjemmefra, sendes hjem med en ...
    • Lær meg å bli ansettbar. Refortolkninger av etnisitet i et karrierekurs 

      Drange, Ida; Orupabo, Julia (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 2, nr. 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-12)
      Denne artikkelen skal undersøke hvordan forståelser av etnisitet og ansettbarhet kommer til uttrykk i et talentprogram for minoritetskvinner. Artikkelen behandler talentprogrammet som en prosess derdeltagerne skal lære å ...
    • Regelen som bekrefter unntaket. En analyse av betydningsforhandlinger knyttet til midlertidig og fast arbeid 

      Bergene, Ann Cecilie; Egeland, Cathrine; Hansen, Per Bonde (Norsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 2, nr. 4-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-11)
      The debate about temporary work in Norway, and the recent changes in the Working Environment Act in 2015, have mainly focused on whether temporary employment represents more insecurity or more flexibility and for whom in ...