dc.contributor.author | Jøsok, Evy | |
dc.contributor.author | Elvebakk, Lisbeth | |
dc.date.accessioned | 2018-01-09T10:18:53Z | |
dc.date.accessioned | 2018-03-01T13:18:18Z | |
dc.date.available | 2018-01-09T10:18:53Z | |
dc.date.available | 2018-03-01T13:18:18Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Jøsok E, Elvebakk L. “Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017;11(1) | en |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5715 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne artikkelen er skriveopplæring i videregående skole. Artikkelen studerer en intervensjon med eksplisitt skriveopplæring og innføring av skrive-ramme. Intensjonen har vært å se hvordan lærere kan samarbeide om skrive-opplæringen på tvers av fag, og hvordan femavsnittsmetoden fungerer som redskap og strategi i opplæringen. Vi har primært vært interesserte i elevenes tanker om skriveopplæring og egen skrivekompetanse, og dette ser vi i sammen-heng med hvordan faglærerne opplever å samarbeide på tvers av fagene. Data-materialet vårt er observasjoner og spørreundersøkelser i etterkant av inter-vensjonen. Analysen viser i hovedsak at elevene opplever at de har hatt nytte av femavsnittsmetoden, og at de ser stor verdi i at lærerne i ulike fag bruker en noenlunde lik tilnærming til skrivingen. Det kommer også fram at elevene finner det utfordrende å skrive gode fagtekster. Svarene fra lærerne peker i samme retning. Lærerne oppfatter at felles satsing på skriving er nyttig, og de fram-hever verdien av lærersamarbeidet på tvers av fagene. Et interessant funn er at arbeidet med skriverammer har satt i gang betydningsfulle samtaler rundt skriving og tekstkompetanse både i kollegiet og i klasserommene. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | en |
dc.subject | Skriveopplæring | en |
dc.subject | Videregående skole | en |
dc.subject | Femavsnittsmetoden | en |
dc.subject | Skriverammer | en |
dc.title | “Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2018-01-09T10:18:53Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.5617/adno.4025 | |
dc.identifier.cristin | 1464084 | |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | |