Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJøsok, Evy
dc.contributor.authorElvebakk, Lisbeth
dc.date.accessioned2018-01-09T10:18:53Z
dc.date.accessioned2018-03-01T13:18:18Z
dc.date.available2018-01-09T10:18:53Z
dc.date.available2018-03-01T13:18:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJøsok E, Elvebakk L. “Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017;11(1)en
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5715
dc.description.abstractTemaet for denne artikkelen er skriveopplæring i videregående skole. Artikkelen studerer en intervensjon med eksplisitt skriveopplæring og innføring av skrive-ramme. Intensjonen har vært å se hvordan lærere kan samarbeide om skrive-opplæringen på tvers av fag, og hvordan femavsnittsmetoden fungerer som redskap og strategi i opplæringen. Vi har primært vært interesserte i elevenes tanker om skriveopplæring og egen skrivekompetanse, og dette ser vi i sammen-heng med hvordan faglærerne opplever å samarbeide på tvers av fagene. Data-materialet vårt er observasjoner og spørreundersøkelser i etterkant av inter-vensjonen. Analysen viser i hovedsak at elevene opplever at de har hatt nytte av femavsnittsmetoden, og at de ser stor verdi i at lærerne i ulike fag bruker en noenlunde lik tilnærming til skrivingen. Det kommer også fram at elevene finner det utfordrende å skrive gode fagtekster. Svarene fra lærerne peker i samme retning. Lærerne oppfatter at felles satsing på skriving er nyttig, og de fram-hever verdien av lærersamarbeidet på tvers av fagene. Et interessant funn er at arbeidet med skriverammer har satt i gang betydningsfulle samtaler rundt skriving og tekstkompetanse både i kollegiet og i klasserommene.en
dc.language.isonben
dc.publisherActa Didactica Norgeen
dc.subjectSkriveopplæringen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectFemavsnittsmetodenen
dc.subjectSkriverammeren
dc.title“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skoleen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-01-09T10:18:53Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.5617/adno.4025
dc.identifier.cristin1464084
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel