Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasland, Erik
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2018-01-04T13:26:02Z
dc.date.accessioned2018-02-26T09:27:01Z
dc.date.available2018-01-04T13:26:02Z
dc.date.available2018-02-26T09:27:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAasland E, Engelsrud G. «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving . Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017;1(3):5-17en
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5693
dc.description.abstractBakgrunn: Vurdering av elevers innsats i kroppsøving har aktualitet både faglig og politisk. Det finnes likevel relativt lite forskningskunnskap om hvordan innsats gjøres i praksis. Noen studier indikerer imidlertid at kroppsøvingslærere oppfatter og bruker innsats på ulike måter i undervisning og elevvurdering. Forskningsspørsmål: Hvordan konstitueres innsats i kroppsøvingsundervisning? Metodologi: Diskursteori inspirert av Michel Foucault brukes som rammeverk for feltarbeid og analyser. Fra et omfattende materiale produsert gjennom feltarbeid ved fire videregående skoler i Oslo, anvendes tre situasjoner fra to lærere. Begrepene eksaminasjon og klinisk blikk brukes i analysen av hvordan innsats kommer til uttrykk i undervisningen. Funn: Overordnet viser våre analyser at innsats blir noe læreren «lett kan se». God innsats uttrykkes som at elevene står på slik at de blir drivende svette, at de forbedrer seg, samt at de fremviser positiv innstilling slik at de bidrar til å gjøre andre gode. Diskusjon og konklusjon: Når læreren gir det de «ser» forrang i vurdering av elevers innsats, blir elevens synlige aktivitet tillagt stor vekt. Andre (lære-) prosesser og refleksjoner som foregår i og mellom elever kan bli unndratt lærerens forståelse av elevene, med fare for å innskrenke alternative måter å forstå elevers innsats i kroppsøving.en
dc.language.isoenen
dc.publisherCappelen Damm Akademisken
dc.rights2017 E. Aasland og G. Engelsrud. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKroppsøvingen
dc.subjectinnsatsen
dc.subjectDiskursanalyseen
dc.subjectFoucaulten
dc.title«Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøvingen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-01-04T13:26:02Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.23865/jased.v1.889
dc.identifier.cristin1498765
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Education


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

2017  E.  Aasland  og  G.  Engelsrud.  This  is  an  Open  Access  article  distributed  under  the  terms  of  the  Creative
Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to
copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any
purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som 2017 E. Aasland og G. Engelsrud. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.