Læreres informasjonskompetanse - Erfaringer med informasjonsinnhenting og læring i arbeid og studier
Abstract
Jeg har gjennom denne oppgaven forsøkt å finne noen mulige svar på hva lærere i grunn- og
videregående skole gjør for å lære og å videreutvikle sin kompetanse både i jobb og i studier.
Fokuset har vært på hvordan de innhenter informasjon og hvilken informasjon de benytter.
Jeg har vist til relevante teorier fra informasjonskompetanse og sosiokulturell læringsteori.
Teoriene og tidligere forskning har vært med på å fokusere diskusjonen rundt funnene i
undersøkelsen. Undersøkelsen er basert på et lite antall lærerstudenter ved én høgskole.
Undersøkelsen viser at lærerne bruker internett som kilde når de søker etter informasjon. I
studiesituasjon bruker de internett og Oria for å søke, men en vanlig måte å finne
informasjon på er ved kildekjeding. Mange av informantene var usikre på bruk av søkeord og
syntes det var vanskelig å velge i all informasjonen som er å finne i databasene. I denne
undersøkelsen tyder funnen på at de ble med interessert i å bruke forskning utover i studiet.
Mange etterlyste tiltak fra ledelsen for å sikre tilgang til tid og ressurser. Det er ikke mulig å
trekke konklusjoner på generell basis på bakgrunn av undersøkelsen, men funnene mine og
den påfølgende diskusjonen har gitt meg noen ideer til nye vinklinger i eget arbeid og noen
forslag til videre undersøkelser for å få mer kunnskap om temaet. I have through this study attempted to find some possible answers to what teachers in
primary and secondary schools do to learn and to develop their skills both in work and in
studies. My focus has been on how they search for information and what sources of
information they use. I have used relevant theories from information literacy and
sociocultural learning theory. The study is based on a small number of teacher education
master studens at a university college.
The study shows that teachers use the internet as a source when searching for information.
In the study situation, they search the internet and Oria, but a common way to find
information is through source chaining. Many of the informants were unsure of the use of
keywords and found it difficult to select from all the information that is found in the
databases. My study suggests an increased interest in research throughout the master study.
Some of the informants called for actions from the school management to secure access to
time and resources. It is not possible to draw conclusions on a general basis based on the
study, but my findings and the subsequent discussion have given me some ideas for new
angles in my own work and some suggestions for further research to gain more knowledge
about the subject.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap