Terapeutrollen belyst ved studenterfaringer
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Møyner EM. Terapeutrollen belyst ved studenterfaringer. Fysioterapeuten. 2016;83(4):53-57Abstract
Innledning: Ved fysioterapeututdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er det utviklet en ny type studentpraksis, der bachelorstudenter er treningskontakter for pasienter med alvorlige psykiatriske lidelser. For å kvalitetssikre denne praksismodellen ble studentene intervjuet om sine praksiserfaringer
Hoveddel: Studentene møter relasjonelle utfordringer og bevisstgjøres på ulike sider ved terapeutrollen i møte med pasientene. Artikkelen diskuterer hvordan ulike terapeutposisjoner opptrer som dialektiske motsetninger. Eksempler på slike motsetningspar er ydmykhet/skråsikkerhet, nærhet/distanse, involvering/avgrensning, profesjonell/privat og venn/terapeut. Som terapeut vil man være i flyt fram og tilbake mellom disse ytterpunktene.
Konklusjon: Denne studien viser at selvstendig studentpraksis gir god læring om egen rolle og hvordan man må tilpasse egen væremåte til den enkelte pasient. Dette er grunnleggende tematikk i all fysioterapibehandling.
Nøkkelord: Terapeutrolle, schizofreni, trening.