Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMøyner, Elisabeth
dc.date.accessioned2017-06-07T12:52:27Z
dc.date.accessioned2017-08-08T07:57:13Z
dc.date.available2017-06-07T12:52:27Z
dc.date.available2017-08-08T07:57:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMøyner EM. Terapeutrollen belyst ved studenterfaringer. Fysioterapeuten. 2016;83(4):53-57language
dc.identifier.issn0016-3384
dc.identifier.issn0807-9277
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5114
dc.description.abstractInnledning: Ved fysioterapeututdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er det utviklet en ny type studentpraksis, der bachelorstudenter er treningskontakter for pasienter med alvorlige psykiatriske lidelser. For å kvalitetssikre denne praksismodellen ble studentene intervjuet om sine praksiserfaringer Hoveddel: Studentene møter relasjonelle utfordringer og bevisstgjøres på ulike sider ved terapeutrollen i møte med pasientene. Artikkelen diskuterer hvordan ulike terapeutposisjoner opptrer som dialektiske motsetninger. Eksempler på slike motsetningspar er ydmykhet/skråsikkerhet, nærhet/distanse, involvering/avgrensning, profesjonell/privat og venn/terapeut. Som terapeut vil man være i flyt fram og tilbake mellom disse ytterpunktene. Konklusjon: Denne studien viser at selvstendig studentpraksis gir god læring om egen rolle og hvordan man må tilpasse egen væremåte til den enkelte pasient. Dette er grunnleggende tematikk i all fysioterapibehandling. Nøkkelord: Terapeutrolle, schizofreni, trening.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherNorsk Fysioterapiforbundlanguage
dc.relation.urihttp://fysioterapeuten-eblad.no/dm/fysioterapeuten-4-16/#52
dc.subjectSchizofrenilanguage
dc.subjectTreninglanguage
dc.subjectTerapilanguage
dc.subjectTerapeutrollenlanguage
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807language
dc.titleTerapeutrollen belyst ved studenterfaringerlanguage
dc.typeJournal articlelanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.date.updated2017-06-07T12:52:27Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.cristin1362249
dc.source.journalFysioterapeuten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel