• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klienten i teksten - En diskursinspirert tekstanalyse av klienten i vedtak om økonomisk sosialhjelp fra NAV

Solberg, Tina Jeanette
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Solberg.pdf (600.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/4256
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [242]
Abstract
Denne studien er en analyse av tekstutdrag fra 32 enkeltvedtak om økonomisk

sosialhjelp, fra tre ulike NAV-kontorer på Østlandet. Det teoretiske rammeverket er

basert på diskursteori og sosialkonstruktivisme for å belyse hvilke posisjoner klienten

tildeles i vedtakstekster om økonomisk sosialhjelp. Studien retter blikket mot klientkonstruksjoner

og analysen identifiserer diskurser og subjektposisjoner i tekstene

gjennom blant annet bruk av lingvistiske verktøy.

Analysen viser hvordan tekstene er i dialog med konteksten og hvordan de

gjennomgående fokuserer på visse forhold i klientens liv og utelukker andre.

Studien tyder på at vi kan snakke om en diskurs i tekstene som er saklig, rasjonell,

instrumentell og usentimental. I tillegg identifiseres en individfokusert diskurs.

Analysen peker mot en rådet, opplyst og rasjonell klient som kan nyttiggjøre seg

NAVs veiledning. Klientene i tekstene har liten grad av autonomi, da veiledningen

retter seg mot hvordan klientene forespeiles å handle på bestemte måter. Når tekstene

først og fremst er i dialog med andre institusjonelle aktører, snarere enn med klienten,

blir klienten tildelt en posisjon som en ”sak” det tales om og ikke en klient det tales

med. Analysen tyder på at klienten blir posisjonert som aktiv og ansvarlig og at

tekstene utelukker en hjelpetrengende klient med behov for omfattende tjenester.

I diskusjonen argumenteres det for at dette kan henge sammen med nye liberalistiske

strømninger i utformingen av tjenestene, som New Public Management. Når NAV i

tillegg får definere klientens situasjon er det fare for at klienten må tilpasse seg NAVs

tilbud og ikke at tilbudet tilpasses klientens situasjon og behov. Det argumenteres for

en mulig fare for krenkelse, når klienten ikke finner sammenheng mellom

vedtaksteksten og fortellingen om eget liv. Dette kan rokke ved selvidentiteten til

klienten da NAV er en arena hvor klienten arbeider med sin egen identitet gjennom

interaksjonen med mennesker, omgivelser og tekster.
 
This study is an analysis of excerpts from 32 official responses to requests for

economic social assistance from three NAV (Norwegian Labour and Welfare

Administration) branches in Eastern Norway. The theoretical framework uses

Discourse Theory and Social Constructivism to highlight the role given to the client in

the text of official responses to requests for economic social assistance. The study

investigates the construction of the client in the texts, and the analysis identifies

discourses and Subject Positions in the texts through the use of linguistic tools.

The analysis shows how the texts are in dialogue with the context and how they

consistently focus on certain conditions in the client's life while excluding others.

The study identifies a discourse in the texts that can be characterized as factual,

rational, instrumental and unsentimental. Additionally, it identifies a discourse

focused on the individual. The analysis indicates an advised, enlightened and rational

client, able to make use of NAV’s guidance. The clients in the texts have a small

degree of autonomy, when the guidance is aimed at a pre-determined set of behaviors.

When texts are principally in dialogue with other institutional actors, the client is

assigned the role of “a case”, spoken of but not spoken to. The analysis suggests that

the client is positioned as an active and responsible individual, the texts rule out a

distressed client with a need for comprehensive services.

In the discussion it is argued that this is linked to new liberal currents in the

development of services, for instance New Public Management. When NAV defines

the client’s situation, there is a danger that clients must adapt themselves to NAV’s

services as opposed to NAV’s services adapting to client needs. It is further argued

that there is a possibility of infringement when there is a mismatch in how clients see

their own lives versus how they find their lives reflected in the official responses. This

perceived variance has potential to alter client self-identity, as NAV is an arena where

the client works on their own identity through interaction with people, environments

and texts.
 
Description
Master i sosialfag
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit