Utvikling av motoriske ferdigheter hos førskolebarn med Prader-Willis syndrom en eksplorerende multicasestudie
Original version
Giltvedt, K., Hellem, E. & Østensjø, S. (2010). Utvikling av motoriske ferdigheter hos førskolebarn med Prader-Willis syndrom en eksplorerende multicasestudie. Fysioterapeuten, 77(3), 14-15. https://www.fysioterapeuten.no/utvikling-av-motoriske-ferdigheter-hos-forskolebarn-med-prader-willis-syndrom---en-eksplorerende-multicasestudie/124753Abstract
Hensikt: Å kartlegge utvikling av motoriske ferdigheter hos barn med Prader-Willis
syndrom (PWS) gjennom førskolealder, og sammenligne det enkelte barns utvikling med
definerte aldersnormer.
Design: En eksplorerende multicasestudie.
Materiale: Seks barn med PWS ble rekruttert gjennom Frambu senter for sjeldne
funksjonshemninger. Ingen hadde fått veksthormon ved inkludering i studien. Fem fikk
behandling fra fire års alder.
Metode: Regelmessig kartlegging, i alt fem ganger, fra to til fem års alder med bruk av den
motoriske skalaen i Bayley-II Scales of Infant Development og skalaen for funksjonelle forflytningsferdigheter
i Pediatric Evaluation of Disability Inventory. Oppnåelse av motoriske
milepæler ble rapport fra foreldrene.
Resultat: Alle barna var betydelig forsinket i sin utvikling av motoriske ferdigheter, og de
hadde noe ulike utviklingsforløp. Spørsmål om en mulig sammenheng mellom varighet av
sondeernæring og motorisk utvikling ble reist. Veksthormonbehandling fra fire års alder
synes ikke å akselerere den motoriske utviklingen i særlig grad.
Konklusjon: Den forsinkete motoriske utviklingen hos barn med PWS innebærer at de bør
følges systematisk helt fra starten og gjennom førskolealder med bruk av både diskriminerende
og evaluerende kartleggingsverktøy.
Nøkkelord: Prader-Willis syndrom, motorisk utvikling, fysioterapi