• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for fysioterapi (GAMMEL)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for fysioterapi (GAMMEL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av motoriske ferdigheter hos førskolebarn med Prader-Willis syndrom en eksplorerende multicasestudie

Gildtvedt, Kaja; Hellem, Elisabet; Østensjø, Sigrid
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
504209.pdf (409.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/420
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Institutt for fysioterapi (GAMMEL) [336]
Original version
Giltvedt, K., Hellem, E. & Østensjø, S. (2010). Utvikling av motoriske ferdigheter hos førskolebarn med Prader-Willis syndrom en eksplorerende multicasestudie. Fysioterapeuten, 77(3), 14-15.   https://www.fysioterapeuten.no/utvikling-av-motoriske-ferdigheter-hos-forskolebarn-med-prader-willis-syndrom---en-eksplorerende-multicasestudie/124753
Abstract
Hensikt: Å kartlegge utvikling av motoriske ferdigheter hos barn med Prader-Willis

syndrom (PWS) gjennom førskolealder, og sammenligne det enkelte barns utvikling med

definerte aldersnormer.

Design: En eksplorerende multicasestudie.

Materiale: Seks barn med PWS ble rekruttert gjennom Frambu senter for sjeldne

funksjonshemninger. Ingen hadde fått veksthormon ved inkludering i studien. Fem fikk

behandling fra fire års alder.

Metode: Regelmessig kartlegging, i alt fem ganger, fra to til fem års alder med bruk av den

motoriske skalaen i Bayley-II Scales of Infant Development og skalaen for funksjonelle forflytningsferdigheter

i Pediatric Evaluation of Disability Inventory. Oppnåelse av motoriske

milepæler ble rapport fra foreldrene.

Resultat: Alle barna var betydelig forsinket i sin utvikling av motoriske ferdigheter, og de

hadde noe ulike utviklingsforløp. Spørsmål om en mulig sammenheng mellom varighet av

sondeernæring og motorisk utvikling ble reist. Veksthormonbehandling fra fire års alder

synes ikke å akselerere den motoriske utviklingen i særlig grad.

Konklusjon: Den forsinkete motoriske utviklingen hos barn med PWS innebærer at de bør

følges systematisk helt fra starten og gjennom førskolealder med bruk av både diskriminerende

og evaluerende kartleggingsverktøy.

Nøkkelord: Prader-Willis syndrom, motorisk utvikling, fysioterapi
Publisher
Norsk Fysioterapeutforbund
Series
Fysioterapeuten; 77(3)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit