dc.contributor.advisor | Øgrim, Leikny | |
dc.contributor.author | Norhagen, Sigrun Lindaas | |
dc.date.accessioned | 2016-12-16T08:27:33Z | |
dc.date.available | 2016-12-16T08:27:33Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3464 | |
dc.description | Master i IKT-støttet læring | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som mål å se på hvordan vi kan støtte lesing på nettbrett. For å svare på problemstillingen har jeg tilpasset en tekst til eBok-format, for å gjøre den bedre å lese på nettbrett. Ekstra funksjonalitet for å støtte lesingen er også lagt til. Sammen med teksten har jeg i tillegg utviklet en leseguide som loser eleven gjennom teksten ved hjelp av tilpassede strategier. Studien baserer seg på designvitenskaplig metode og bruker intervju som kilde i datainnsamlingen. Ut fra funn i empirien diskuteres tre forskningsspørsmål. Til slutt konkluderes det med konkrete forslag til hvordan den digitale teksten og leseguiden kan forbedres. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to look at ways to support digital reading on tablets. A text has been adapted to ePub-format, making it more readable for tablets. Some extra features has been added as well. Along with the eText, a study guide has been developed. This littera topol guides the reader through the text, supported by reading-strategies. The framwork of the study is design science, using qualitative methods for collecting data. A conclution on how to improve the artefacts is suggested. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | lesing | en_US |
dc.subject | nettbrett | en_US |
dc.subject | ipad | en_US |
dc.subject | lesestrategier | en_US |
dc.subject | strategier | en_US |
dc.subject | leseguide | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | flyt | en_US |
dc.subject | selvregulert læring | en_US |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Datateknologi: 551 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.title | Hvordan støtte lesing på nettbrett - Trenger vi nye lesestrategier for digital lesing? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |