dc.contributor.advisor | Nordahl, Helge | |
dc.contributor.author | Markegård, Gunhild | |
dc.contributor.author | Stordahl, Stine Hafstad | |
dc.date.accessioned | 2016-11-03T13:05:14Z | |
dc.date.available | 2016-11-03T13:05:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3431 | |
dc.description | Master i økonomi og administrasjon | en_US |
dc.description.abstract | I denne oppgaven benytter vi eventstudie som metode for å undersøke hvordan flyulykker
påvirker de involverte flyselskapenes unormale avkastning. Utvalget består av 98 hendelser. I
likhet med tidligere forskning finner vi i tidsrommet rundt ulykken en negativ kortsiktig
påvirkning på aksjekursene. Resultatene viser en signifikant negativ akkumulert unormal
avkastning på 2,02 %. Videre finner vi signifikante funn på varig negativ akkumulert unormal
avkastning ett år etter ulykken på 18,03 %. Denne langsiktige påvirkningen er imidlertid et
nytt funn, og resultatene tyder på brudd på halvsterk markedseffisiens. Videre analyseres
årsakene til ulykkene og antall omkomne. Årsaksanalysen avdekker kraftigst negativ
avkastning ved menneskelig svikt. I analysen av antall omkomne bekreftes tidligere funn om
at det er størst påvirkninger ved ulykker med høyest antall omkomne. I tillegg finner vi at
ulykker hvor ingen dør gir negativ avkastning. Det er ikke identifisert tidligere studier som
understøtter funnet. | en_US |
dc.description.abstract | The following thesis is an event study that examines how accidents in the commercial
aviation industry influence the affected airlines’ abnormal returns. The sample consists of 98
incidents. Like previous research we find a negative short-term affect on rates within the
immediate time after the accident. The results show a significant cumulative abnormal return
of 2.02 %. Furthermore the study discloses significant findings on continuous negative
cumulative abnormal return up to one year after the accident of 18.03 %. This long-term
affect is however a new finding, and the results suggest violation of semi-strong market
efficiency. Conditions to what caused the accidents and human fatalities are included in the
analysis. This study supports findings in previous research that show that human fatalities
have the most significant impact on rates. In addition we find that accidents without deaths
also cause negative returns, this finding is however yet to be supported. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Eventstudie | en_US |
dc.subject | flyulykke | en_US |
dc.subject | markedsmodellen | en_US |
dc.subject | regresjonsanalyse | en_US |
dc.subject | flyindustri | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.title | En eventstudie av flyulykkers påvirkning på selskapers markedsverdi | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |