Mestring i morsrollen - En kvalitativ studie av mestringsopplevelser hos nybakte mødre
Abstract
Å
bli
forelder
kan
være
en
overveldende
opplevelse.
Forskning
på̊
feltet
viser
at
det
er
ulike
faktorer
som
påvirker
hvordan
mødre
i
dag
opplever
barselperioden,
og
hva
som
fører
til
god
eller
dårlig
psykisk
helse
hos
kvinner
i
barsel.
Denne
mastergradsoppgaven
omhandler
hvordan
fem
nybakte
mødre
beskriver
mestringsopplevelser
i
hverdagen
med
det
nyfødte
barnet.
Ved
kvalitative
forskningsintervjuer
undersøker
jeg
problemstillingen:
Hva
oppleves
som
mestring
hos
førstegangsmødre
og
hva
slags
betydning
har
mestringsopplevelser
for
tilfredshet
og
styrket
tro
på
sin
nye
rolle
som
mor?
En
forståelse
som
ligger
til
grunn
for
undersøkelsen
er
at
mestring
er
relevant
for
både
mødre
og
barns
psykiske
helse,
og
for
mor-‐barn
relasjonen,
samt
at
arbeid
med
tidlig
intervensjon
hos
nybakte
foreldre
kan
forebygge
mot
problemfylte
familiestrukturer
og/eller
utvikling
av
psykiske
vansker
hos
barn
og
ungdom.
Informantene
ble
rekruttert
fra
en
helsestasjon
i
Oslo,
og
kriteriet
var
at
de
var
førstegangsmødre
med
barn
under
12
uker
ved
intervjutidspunktet.
Gjennom
semi-‐strukturerte,
kvalitative
intervjuer
har
jeg
spurt
mødrene
om
deres
opplevelse
av
hverdagen
når
barnet
har
vært
9-‐10
uker
gammelt,
og
analysert
fram
mestringsfortellinger
i
datamaterialet.
Sentrale
funn
er
at
mødrene
kobler
mestring
til
hverdagslige
erfaringer
omkring
1)
kropp,
2)
hverdagsaktiviteter,
3)
sosiale
relasjoner,
4)
samspill
med
barnet.
Mødrene
fremhevet
betydningen
av
å
mestre
de
små
hverdagsaktivitetene
med
barnet,
å
ha
et
trygt
nettverk,
anerkjennelse
i
møter
med
profesjonelle
i
helsesektoren,
og
betydningen
av
å
få
respons
fra
barnet
sitt
og
oppleve
å
kunne
tilfredsstille
barnets
behov.
Funnene
har
blitt
analysert,
tolket
og
diskutert
med
mestringsteori
som
teoretisk
fortolkningsramme.
Betydningen
av
mine
funn
er
diskutert
i
lys
av
tilknytnings-‐
og
utviklingsteori,
og
relevant
forskning
på
feltet.
Det
som
står
frem
som
implikasjoner
for
praksisfeltet
er
betydningen
av
nettverk,
og
hvordan
vi
som
praktikere
fremstår
i
møte
med
nybakte
foreldre.
Videre
betydningen
av
å
mestre
hverdagens
aktiviteter
som
fokus
i
tidlig
intervensjonsarbeid
og
at
kunnskap
om
sensitivt
samspill
er
viktig
i
arbeid
med
foreldre
og
spedbarn. Becoming
a
parent
can
be
an
overwhelming
experience.
Previous
research
shows
that
there
are
various
factors
that
affect
how
mothers
today
are
experiencing
postpartum
period,
and
what
leads
to
good
or
poor
mental
health
among
women
after
childbirth.
This
master
thesis
explores
how
five
new
mothers
describe
mastering
everyday
experiences
with
the
newborn.
By
qualitative
research
interviews,
I
examine
the
research
question:
What
is
perceived
as
coping
with
first
time
mothers
and
what
kind
of
impact
has
mastery
experiences
for
satisfaction
and
improved
confidence
in
her
new
role
as
mother?
An
understanding
that
underlies
this
qualitative
study
is
that
mastering
is
relevant
for
both
mothers
and
children's
mental
health
and
for
mother-‐child
relationship,
and
that
work
on
early
intervention
with
new
parents
can
prevent
against
troubled
family
structures
and
/
or
development
of
mental
problems
for
children.
Data
consists
of
five
qualitative,
semi-‐structured
research
interviews.
The
informants
were
recruited
from
a
clinic
in
Oslo,
and
the
selection
criteria
was
that
they
should
be
first
time
mothers
and
that
the
child
was
under
12
weeks
at
the
time
of
the
interview.
I
have
asked
mothers
about
their
experience
of
life
when
the
child
was
9-‐10
weeks
old,
and
analyzed
until
mastery
stories
in
the
data.
Key
findings
are
that
the
mothers
connect
coping
with
everyday
experiences
about
1)
body,
2)
daily
activities,
3)
social
relationships,
4)
interacting
with
the
child.
The
mothers
highlighted
the
importance
of
mastering
the
everyday
activities
with
the
child
to
have
a
secure
network,
recognition
in
meetings
with
professionals
in
the
health
sector,
and
the
importance
of
getting
response
from
their
child
and
experience
to
meet
the
child's
needs.
The
findings
have
been
analyzed,
interpreted
and
discussed
with
coping
theory
as
theoretical
framework
for
interpretation.
The
significance
of
my
findings
is
further
discussed
in
light
of
the
attachment-‐
and
development
theory,
and
relevant
research.
The
study
indicates
some
implications
for
practice,
as
the
importance
of
networking
and
how
we
as
practitioners
meet
new
parents.
Furthermore,
the
importance
of
mastering
everyday
activities
as
focus
in
early
intervention
work
and
that
knowledge
of
sensitive
interaction
is
important
in
working
with
parents
and
infants.
Description
Master i sosialt arbeid