Tegning: Kategoriseringer og refleksjoner. -‐ Analyse av en tegnekampanje
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3360Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne
masteroppgaven
omhandler
tegning
og
har
fokus
på
hvorfor
vi
bør
tegne
mer
enn
hva
vi
gjør
i
dag.
Jeg
har
analysert
deler
av
den
engelske
tegnekampanjen
The
Campaign
for
Drawing,
og
sett
på
hvordan
kampanjen
beskriver
og
argumenterer
for
tegning.
Ved
å
analysere
The
Campaign
for
Drawing
ønsker
jeg
å
se
på
hvilke
verdier
de
tillegger
tegning
og
om
det
er
noe
kampanjen
vektlegger
som
bør
integreres
i
den
norske
skolen.
Jeg
har
jobbet
ut
fra
følgende
problemstilling:
Hva
er
The
Campaign
for
Drawing?
-‐Hvilke
argumenter
benytter
kampanjen
for
å
promotere
tegning?
Jeg
håper
at
refleksjoner
rundt
disse
argumentene
vil
føre
til
at
flere
ser
nytten
og
verdien
av
å
tegne.
Jeg
forsøker
å
belyse
hvilke
kompetanser
som
kan
utvikles
med
tegning,
hvilke
fordeler
arbeid
med
tegning
gir.
Hva
kan
en
lære
av
ulike
tilnærminger
til
tegning?
Hva
gjør
tegning
relevant
i
en
globalisert
verden?
Hvorfor
er
vi
der
vi
er
i
dag
i
forståelsen
av
tegnefaget?
Hvilke
ideal
og
forbilder
etablerer
faginnholdet
og
styrer
praksis?
For
å
gi
mulige
forklaringer
på
dette
vil
jeg
se
på
tegnefagets
historie
i
skolen,
sett
i
et
internasjonalt
lys.
Argumentene
som
kommer
frem
i
analysen
presenteres
tematisk.
Jeg
drøfter
ut
fra
to
perspektiver
som
jeg
opplever
fremtrer
tydelig
i
kampanjens
tekster;
tegning
som
verktøy
for
å
lære
og
tegning
som
en
del
av
dannelsen.
Mitt
ønske
er
at
denne
oppgaven
kan
være
et
bidrag
i
legitimeringen
av
tegning
som
en
grunnleggende
ferdighet
og
en
byggestein
i
norsk
grunnskole
for
fremtiden,
og
at
den
kan
bidra
til
å
utvide
forståelsen
av
hva
tegning
kan
være
og
hvordan
en
kan
jobbe
med
tegning
slik
at
tegning
blir
en
naturlig
del
av
vår
kommunikasjon
og
visuelle
kompetanse. This
thesis
deals
with
drawing
and
focus
on
why
we
should
draw
more
than
we
do
today.
I
have
analyzed
parts
of
the
English
drawing
campaign
The
Campaign
for
Drawing,
and
looked
at
how
the
campaign
describes
and
argues
drawing.
By
analyzing
The
Campaign
for
Drawing
I
want
to
look
at
what
values
they
attach
drawing
and
if
there
is
anything
the
campaign
emphasizes
that
should
be
integrated
in
the
Norwegian
school.
I
have
worked
on
the
following
research
question:
What
is
The
Campaign
for
Drawing?
-‐What
Arguments
were
used
in
the
campaign
to
promote
drawing?
I
hope
that
reflections
on
these
arguments
will
cause
more
people
to
see
the
usefulness
and
value
of
drawing.
I
try
to
shed
light
on
the
competencies
that
can
be
developed
with
drawing,
which
benefits
work
on
drawing
provides.
What
can
one
learn
from
different
approaches
to
drawing?
What
makes
drawing
relevant
in
a
globalized
world?
Why
are
we
where
we
are
today
in
our
understanding
of
the
art
of
drawing?
Which
ideals
and
exemplars
establish
academic
content
and
controls
the
practice?
To
provide
possible
explanations
for
this
I
would
look
for
signs
to
the
history
of
the
school,
seen
in
an
international
light.
The
arguments
that
appear
in
the
analysis
are
presented
thematically.
I
discuss
from
two
perspectives
that
I
experience
emerges
clearly
in
campaign
texts;
drawing
tools
to
learn
and
drawing
as
part
of
the
formation.
My
wish
is
that
this
task
can
be
a
contribution
to
the
legitimisation
of
drawing
as
a
basic
skill
and
a
building
block
in
the
Norwegian
primary
school
for
the
future,
and
that
it
can
help
broaden
the
understanding
of
what
drawing
can
be
and
how
to
work
with
drawing
so
drawing
becomes
a
natural
part
of
our
communication
and
visual
skills.
Beskrivelse
Master i estetiske fag