Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStålhane, Jan
dc.contributor.authorMalmberg, Kari
dc.date.accessioned2016-08-12T12:57:14Z
dc.date.available2016-08-12T12:57:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3300
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractMasteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjoner og kompetanse er avgjørende for å få innpass i arbeidslivet er det viktig at innsatte, som ofte ikke har fullført videregående opplæring, kan samle kvalifikasjoner på annet vis. Dokumentasjonen på oppnådd kompetanse er utformet som et kursbevis i design og håndverksfag og kan benyttes som realkompetansevurdering og/eller arbeidsattest. Dokumentasjonen er forankret i kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk. Målet med dokumenteringen er å styrke innsattes mulighet for arbeid og/ eller videre utdanning etter løslatelse. Som metodetilnærming til prosjektet har jeg valgt å bruke aksjonsforskning. Prosjektet har vært gjennomført i tre faser med praktiske handlinger: 1. Involveringsfase med kolleger og Grønland voksenopplæringssenter, 2. Tilrettelegging av dokumentasjon for de innsatte og 3. Utarbeidelse av kursbevis. Prosjektet ble gjennomført i tidsrommet fra høsten 2013 til senvinteren 2015. Jeg har hatt en bred teoretisk tilnærming til problemstillingen. Sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for kriminalomsorgens straffegjennomføringsarbeid har vært viktig for å belyse hvilke føringer som ligger til grunn for opplæring og arbeid i arbeidsdriften, samt læreplanen for Vg1 design og håndverk. Min teoretiske tilnærming har inkludert ulike perspektiver innen yrkesdidaktikk og yrkeskunnskap. Sentrale teoretikere i oppgaven har vært Kvale og Nilsen, Lave og Wenger, Donald Schön, Hiim og Hippe, Hiim samt Dreyfus og Dreyfus. Jeg har brukt kvalitative metoder som ustrukturerte samtaler, deltakende observasjon, egen loggføring samt intervjuer med innsatte og ansatte for å samle empiri. Funn fra de kvalitative undersøkelsene viser at verksbetjentenes arbeid med å konvertere kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk om til sine egne tilpassete læringsmål bidro til å strukturere og systematisere de innsattes kompetanse i en dokumentasjon som kunne utstedes som et kursbevis. Funn viser også at de innsatte ser på dokumenteringen som en motiverende faktor for å gå på arbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2016
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectDokumentasjonen_US
dc.subjectArbeidspraksisen_US
dc.subjectOpplæringen_US
dc.subjectDesign- og håndverken_US
dc.subjectKriminalomsorgenen_US
dc.subjectInsatteen_US
dc.subjectFengselen_US
dc.titleHvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel