dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler vietnamesiske innvandreres litteraturinteresse, og da spesielt
hvordan deres litteraturinteresse har utviklet seg i et livsløpsperspektiv. Forskningsspørsmålet mitt
lyder: hvilke lesekarrierer kan en finne blant vietnamesiske innvandrere, og hvilke faktorer har
påvirket utviklingen av disse?
Masteroppgavens empiriske materiale er samlet gjennom kvalitative intervju med fem vietnamesiske
innvandrere rekruttert med vekt på variasjon og bredde. Jeg har gjennomført individuelle intervju og
jeg har valgt å basere datainnsamlingen på delvis strukturerte intervju.
Det empiriske materialet er videre analysert og drøftet med utgangspunkt i den
samfunnsvitenskapelige livsløpsteori, Jan Mukařovskýs estetiske teorier og Pierre Bourdieus
kultursosiologi.
Masteroppgaven gir et svært sammensatt bilde av de fem lesekarrierenes utvikling. Informantene
møter historiske og geografiske omveltninger med ulike utgangspunkt, noe som har fått store
konsekvenser for lesekarrierene deres. Det viser seg samtidig at informantenes posisjon i det sosiale
rommet spiller en viktig rolle i forbindelse med den litterære smaken de utøver gjennom
lesekarrierene, noe som blir spesielt tydelig blant informantene i voksen alder da de gir uttrykk for en
norsk middelsmak. Hvilke funksjoner litteraturen tillegges får i tillegg betydning for de utgivelsene
den enkelte informant fremhever som givende. Samtlige informanter vektlegger litteraturens
underholdende funksjon under oppveksten, mens den kognitive funksjon etter hvert overtar
fullstendig. Informanter leser i voksen alder litterære utgivelser som bidrar til at de lærer noe om
samfunnet og menneskene rundt seg. Hos enkelte informanter suppleres denne kognitive funksjonen
med enten en estetisk eller en sosial funksjon. | nob |