Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTonne, Ingebjørgen_US
dc.contributor.authorPalm, Kirstenen_US
dc.date.accessioned2016-04-11T10:35:53Z
dc.date.available2016-04-11T10:35:53Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.citationTonne, I & Palm, K. (2015). Andrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 310-349en_US
dc.identifier.issn0801-3284en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1306037en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3230
dc.description.abstractI denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråks­didaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet som svar på de nye kunnskapsbehovene lærerne fikk med et økende antall elever med andre morsmål enn norsk i norsk skole fra 1970-tallet. Det er de praksisnære, kvalitative tilnærmingene som dominerer feltet i hele perioden. Utover i tidsrommet kommer en rekke arbeider som belyser de praktiske effektene av at læreplaner og lovverk endres fra å ha et ressurs- og berikelsesperspektiv på 1980-tallet til senere å ha et problemperspektiv i opplæringen for flerspråklige barn i skolen. En ser også at læringsansvaret i økende grad individualiseres, og i forskningsarbeidene rapporteres det om utslagene av et slikt læringsansvar for andrespråkselevene. Vi finner også beskrivelser og analyser av hvilke muligheter læreren har til å motvirke både den individualiserte tendensen og til å utfordre det problemorienterte perspektivet, blant annet i arbeider der en utforsker hvordan språk­kompetansen til de flerspråklige elevene i en klasse kan brukes som ressurs. Med utgangs­punkt i oversikten, omtaler vi kort hvilke felt som ser ut til å være lite utforsket og hva slags typer tilnærmingsmåter som mangleren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovus forlagen_US
dc.relation.ispartofseriesNOA. Norsk som andrespråk;1-2en_US
dc.subjectAndrespråksdidaktikken_US
dc.subjectKlasseromsforskningen_US
dc.subjectGrunnskolenen_US
dc.subjectForskningen_US
dc.titleAndrespråksdidaktisk forskning en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 åren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel