dc.contributor.author | Tonne, Ingebjørg | en_US |
dc.contributor.author | Palm, Kirsten | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-04-11T10:35:53Z | |
dc.date.available | 2016-04-11T10:35:53Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Tonne, I & Palm, K. (2015). Andrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 310-349 | en_US |
dc.identifier.issn | 0801-3284 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1306037 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3230 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråksdidaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet som svar på de nye kunnskapsbehovene lærerne fikk med et økende antall elever med andre morsmål enn norsk i norsk skole fra 1970-tallet. Det er de praksisnære, kvalitative tilnærmingene som dominerer feltet i hele perioden. Utover i tidsrommet kommer en rekke arbeider som belyser de praktiske effektene av at læreplaner og lovverk endres fra å ha et ressurs- og berikelsesperspektiv på 1980-tallet til senere å ha et problemperspektiv i opplæringen for flerspråklige barn i skolen. En ser også at læringsansvaret i økende grad individualiseres, og i forskningsarbeidene rapporteres det om utslagene av et slikt læringsansvar for andrespråkselevene. Vi finner også beskrivelser og analyser av hvilke muligheter læreren har til å motvirke både den individualiserte tendensen og til å utfordre det problemorienterte perspektivet, blant annet i arbeider der en utforsker hvordan språkkompetansen til de flerspråklige elevene i en klasse kan brukes som ressurs. Med utgangspunkt i oversikten, omtaler vi kort hvilke felt som ser ut til å være lite utforsket og hva slags typer tilnærmingsmåter som mangler | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Novus forlag | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NOA. Norsk som andrespråk;1-2 | en_US |
dc.subject | Andrespråksdidaktikk | en_US |
dc.subject | Klasseromsforskning | en_US |
dc.subject | Grunnskolen | en_US |
dc.subject | Forskning | en_US |
dc.title | Andrespråksdidaktisk forskning en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |