dc.contributor.advisor | Stigen, Inger Marie | |
dc.contributor.author | Olaussen, Tone | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Audun Halfdan | |
dc.date.accessioned | 2016-03-03T09:08:21Z | |
dc.date.available | 2016-03-03T09:08:21Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3112 | |
dc.description | Master i styring og ledelse | en_US |
dc.description.abstract | Den helsepolitiske debatten er stadig like aktuell, og organiseringen av helseforetakene står
sentralt i denne debatten. Helse Sør og Helse Øst ble slått sammen i 2007 og noen måneder
etter sammenslåingen ble det besluttet at Sykehuspartner skulle være tjenesteleverandør av
administrative støttetjenester. Sykehuspartner HR besluttet i 2011 å innføre driftsstrategien
Lean med en overordnet målsetning om å skape en kultur og struktur for kontinuerlig
forbedring i alle deler av virksomheten. Innføringsprosjektet gikk fra 2012 til 2014 og vi
ønsker med denne studien å undersøke hva innføringen av Lean har medført, og hvilke
effekter dette har gitt for Sykehuspartner HR. Problemstillingen vår er som følger:
”På hvilken måte har innføringen av Lean endret arbeidsprosessene, og hvilke effekter har
endringene gitt for Sykehuspartner HR?”
Forskningsdesignen vi har valgt for å svare på problemstillingen består av kvalitativ metode,
hvor datakildene er intervjuer og dokumenter. Vi har gjennomført semistrukturerte intervjuer
av nøkkelpersoner for innføringen av Lean. Analysen er formet rundt de teoretiske rammene
vi finner i instrumentell teori, samt institusjonell teori som skiller mellom perspektivene myte
og kultur. Perspektivene i oppgavene er brukt etter en utfyllingsstrategi, slik at hver enkelt
teori belyser ulike aspekter ved prosessene i Sykehuspartner (Roness 1997, 102).
Svaret på vår problemstilling er sammensatt. Med Lean er det en forventning om å analysere
alle delprosesser i verdikjeden for å forbedre flyteffektivitet. For Sykehuspartner HR er dette
en utfordring, da deler av verdikjeden ligger i helseforetakene. Innholdet i arbeidsoppgavene i
seksjonene i Sykehuspartner HR er ikke endret, men rammene for å utføre arbeidet har blitt
endret. Virkningene av endringene er blant annet at Sykehuspartner HR har oppnådd
forbedret effektivitet, ressursbruk og redusert saksbehandlingstid. Sykehuspartner HR fikk
raskt gode resultater på sine måltall. Imidlertid var det først på høsten 2014, etter at
innføringsprosjektet ble avsluttet, at Lean begynte å bli en integrert del av organisasjonen. | en_US |
dc.description.abstract | The political debate concerning the health sector is as always relevant, and organization is
central to this debate. Helse Sør and Helse Øst were merged in 2007, and shortly after the
merger Sykehuspartner was chosen to be the provider of administrative services. In 2011,
Sykehuspartner HR decided to implement Lean as their operational strategy, in order to create
a culture and a structure for continuous improvement for the organization as a whole. The
implementation project started in 2012 and lasted until 2014, and this study aims to
investigate what the implementation of Lean has entailed, and which effects this has resulted
in. The research question for this study is:
In what way did the implementation of Lean change the work processes, and which effects did
the changes bring for Sykehuspartner HR?
The research design chosen to answer our question consists of qualitative method, and our
sources of data are interviews and documents. We conducted semi structured interviews with
key personnel in the implementation of Lean. The analysis is formed around the theoretical
framework found in instrumental theory, as well as institutional theory, which makes the
distinction between the mythical and cultural perspectives. The perspectives are used
complementary, to allow each theory to enlighten different aspects of the processes in
Sykehuspartner (Roness 1997, 102).
The answer to our research question is complex. In Lean methodology, there is an
expectation that all processes in the value chain will be analyzed, in order to improve flow
efficiency. This poses a challenge for Sykehuspartner HR, since parts of their value chain lie
within the hospitals they serve. The content of Sykehuspartner HR’s tasks are not changed,
but the framework in which they perform their tasks has changed. Sykehuspartner HR have
achieved improved efficiency, use of resources and reduced processing time with the changes
they have made, and the results came quickly. However, it seems that Lean did not become an
integral part of the organization until the fall of 2014, months after the implementation project
was concluded. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | organisering | en_US |
dc.subject | Helse Sør | en_US |
dc.subject | Helse Øst | en_US |
dc.subject | Sykehuspartner HR | en_US |
dc.subject | driftstrategi | en_US |
dc.subject | Lean | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.title | Sentraliserte støttefunksjonerøkt effektivitet? – en studie av innføringen av Lean i Sykehuspartner HR | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |