Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVabo, Signy Irene
dc.contributor.authorKarlsen, Marit K.
dc.contributor.authorThoresen, Eva Elisabeth
dc.date.accessioned2016-03-01T12:04:49Z
dc.date.available2016-03-01T12:04:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3095
dc.descriptionMaster i styring og ledelseen_US
dc.description.abstractTema for oppgaven er læring. Våre 2 forskningsspørsmål er: Hvordan ivaretas læring i offentlige og private sykehjem? Hva kan forklare eventuelle forskjeller mellom offentlige og private sykehjem? Vår hovedhensikt var å finne mulige forskjeller i tiltak for læring og om eventuelle forskjeller kan forklares gjennom forskjeller i ledelse, verdier eller eierforventning, styringsdokumenter eller organisasjonskultur. For å finne forskjeller har vi gjennomført en kvalitativ forskningsstrategi med en komparativ casestudie som forskningsdesign. Som datainnsamlingsteknikk har vi benyttet intervju, individuelle og fokusgruppeintervju. For å finne mulige forskjeller er casene 2 offentlige og 2 private sykehjem, og respondentene er 11 ansatte og ledere som er profesjonsutøvere. Dataene for undersøkelsen bygger på analyse av datakilder og gjennomføring av semistrukturerte intervjuer av ledere og ansatte. Intervjuene er gjennomført på ansattes arbeidsplass med lik intervjuguide. Funnene viser få forskjeller i tiltak for læring, forskjellene kan sees i hvordan tiltakene er planlagt og systematisert. Ansatte og ledere i sykehjemmene er opptatt av kompetanse og kunnskap. Det er den formelle kunnskapen som det er mest fokus på. Imidlertid er det mange tiltak for den daglige læringen som kollegaveiledning, refleksjon og diskusjoner og at ansatte med mer erfaring deler sin kunnskap og kompetanse. Undersøkelsen viser små forskjeller i ledernes tilnærming til læring, hvor ledere i private legger mer vekt på å være oppsøkende, mens både ledere i det offentlige og private legger vekt på å være tilgjengelige. Undersøkelsen sier ikke noe om det er forskjeller i strategiske dokumenter om kompetanse og læring. Verdien forutsigbarhet og åpenhet vektlegges i stor grad i de offentlige sykehjemmene, men er ikke uttalt som en viktig verdi i de private. Ut fra tilgjengelig dokumentasjon har de offentlige mer fokus på at brukerne skal få en lik tjeneste, mens private har mer fokus på at brukere skal få tilpasset tjeneste.en_US
dc.description.abstractThe subject in this thesis is learning. Our two research questions are: How is learning maintained in public and private nursing homes? How can potencial differences between public and private nursing homes be explained? Our main purpose was to find possible differences in measures of learning and whether any differences can be explained by differences in leadership, values or owners expectation, management documents or culture for learning. To find differences, we conducted a qualitative research strategy with a comparative case study as research design. As data collection technique we used interviews, individual and focus group interviews. To find possible differences the cases are two public and two private nursing homes, and the respondents are eleven employees and managers who are professionals. The data for the study is based on analysis of data sources and the implementation of semi-structured interviews of managers and employees. The interviews are conducted in workplaces with the same interview guide. Our findings show few differences in measures of learning. Differences can be seen in how the measures are planned and systematized. Employees and managers in nursing homes is concerned with competence and knowledge. It is the formal knowledge that they are most focused on. However, there are many initiatives for the daily learning such as guiding colleagues, reflection and discussion and that employees with more experience share their knowledge and expertise.The survey shows small differences in managers' approach to learning, where managers in private sector more emphasis on being «hands on», while both leaders in public and private sector emphasis on being available. The survey does not say whether there are differences in strategic documents on skills and learning. The value predictability and transparency emphasized largely in public nursing homes, but are not stated as an important value in the private sector. From the evidence available, the Public has focused on users to get a similar service, while private have focused on users to get customized service.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectprivate sykehjemen_US
dc.subjectoffentlige sykehjemen_US
dc.subjectforskjelleren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleHvordan ivaretas læring i offentlige og private sykehjem? Hva kan forklare eventuelle forskjeller mellom offentlige og private sykehjem?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel