Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPenne, Sylvien_US
dc.date.accessioned2010-04-12T07:55:57Z
dc.date.available2010-04-12T07:55:57Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.citationPenne, S. (2009). "'Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden' : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet." Acta Didactica Norge, 3 (1), 1-17.en_US
dc.identifier.issn1504-9922en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/305
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig dyktig, erfaren og sterkt engasjert i å formidle overgrepene som ble begått mot jødene, og elevene er velvillige. Likevel er elevenes konklusjon at de i en krigssituasjon med en etisk fordring, ikke ville ha våget å gjøre noe for å hjelpe jødene. Med utgangspunkt i diskursteori, sosiokulturell teori og nyere kognitiv teori diskuteres disse svarene som ”naturlige” svar i den konteksten som skapes i klasserommet, og gjennom det språket som elevene utfordres i, deres ”mediational means”. Et konkret didaktisk problem er at den historiske fortellingen er borte og erstattet av empatisk innlevelse. Artikkelen avslutter med å hevde at uten en narrativ ramme forsvinner muligheten for etisk erkjennelse gjennom konteksten som skapes, og gjennom materialet som foreligger. Her ligger imidlertid nye didaktiske muligheter for engasjerte lærere, ikke minst gjennom litteraturundervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norge;3 (1)en_US
dc.subjectMoralen_US
dc.subjectUngdomsskoletrinneten_US
dc.subjectUngdomsskoleren_US
dc.subjectDiskursteorien_US
dc.subjectEtikken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinneten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://www.adno.no/index.php/adno/article/view/66/106


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel