dc.contributor.author | Kvalvaag, Robert Williams | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-02-23T12:47:19Z | |
dc.date.available | 2016-02-23T12:47:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Kvalvaag, R. W. (2015). Diabolus in musica? : Black Sabbath og betydningen av heavy metal. Arr. Idéhistorisk tidsskrift, 27(1) | en_US |
dc.identifier.issn | 0802-7005 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1248165 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3015 | |
dc.description.abstract | Black Sabbath er et av rockens mest omstridte band. De slo igjennom tidlig på 1970-tallet
med seige, dommedagsaktige gitarriff, akkompagnert av et blytungt bass- og trommespill.
Selv om de solgte mange album var en rekke musikk-kritikere negative til bandet, og skrev
anmeldelser som bar preg av fiendtlighet og nedlatende holdninger.
I dag er Black Sabbath særlig forbundet med musikkstilen heavy metal, men de har ofte blitt
beskyldt for å være satanister. I denne artikkelen, som fokuserer på bandets seks første album
(fra Black Sabbath i 1970 til og med Sabotage fra 1975) skal jeg se nærmere på hva Black
Sabbaths musikk kan sies å uttrykke. Hvor hentet de inspirasjonen fra? Og er det noe hold i
påstanden om at de var satanister? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Arr – idéhistorisk tidsskrift | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Arr. Idéhistorisk tidsskrift;27(1) | en_US |
dc.subject | Black Sabbath | en_US |
dc.subject | Heavy metal | en_US |
dc.subject | Musikk | en_US |
dc.subject | Rock | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 | en_US |
dc.title | Diabolus in musica? : Black Sabbath og betydningen av heavy metal | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |