Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangli, Leif
dc.contributor.authorTyskerud, Anne-Mette
dc.date.accessioned2016-01-15T14:41:13Z
dc.date.available2016-01-15T14:41:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2925
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractVi er i en tid der det stort behov for personer med yrkeskompetanse i Norge, og det er derfor viktig å rekruttere elever til yrkesfaglige utdanningsprogram. Som faglærer på et yrkesfaglig utdanningsprogram, ønsket jeg å få en større forståelse av hvilken betydning faget utdanningsvalg har hatt for elever i ungdomsskolen, i deres prosess med å velge videre utdanning. Min problemstilling lyder som følger: Hva mener elever om faget utdanningsvalg? Jeg ønsket å se på hvordan ungdomsskoler arbeidet med faget utdanningsvalg, hvilke aktiviteter elevene har hatt erfaring med, og hva de mener om disse. I tillegg var jeg interessert i hvilken betydning disse aktivitetene - og faget som helhet - har hatt for deres valg av program i videregående skole. Hensikten med denne studien er å synliggjøre elevenes meninger om faget, slik de har opplevd det. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming for å samle inn data. Gjennom spørreundersøkelser og intervjuer har jeg forsøkt å danne meg et bilde av elevenes erfaringer og meninger om faget. I tillegg til den nasjonale læreplanen, har jeg studert lokale læreplaner fra fire ungdomsskoler. Min empiri peker i retning av at det ikke er store endringer i elevenes meninger om faget utdanningsvalg, sammenlignet med tidligere forskning. Arbeidet med heftet «Min framtid» ble oppfattet som ensformig, og lite nyttig med tanke på å hjelpe respondentene til å velge utdanningsprogram i videregående skole. Andre aktiviteter i ungdomsskolenes regi, knyttes i liten grad til faget utdanningsvalg. Ikke overraskende var utprøvingen av programfag en populær aktivitet, sammen med messebesøk, og besøk på åpne videregående skoler. Til tross for at utprøvingen av programfag var en populær aktivitet, har utprøvingen ifølge respondentene ikke hatt spesielt stor betydning for valget videre. Men samlet sett peker observasjon av -, og kontakt med yrkesfagarbeidere, seg ut som en inspirasjon til å velge yrkesfaglige utdanningsprogramen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2015
dc.subjectUtdanningsvalgen_US
dc.subjectElektroen_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectProgramfagen_US
dc.subjectEleveren_US
dc.subjectErfaringeren_US
dc.titleElevers syn på faget utdanningsvalgen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel