• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tro og profesjonalitet: sosialarbeider på jobb i en kristen institusjon

Lhote, Pascal G.E.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Lhote_Pascal.pdf (674.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/289
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [242]
Abstract
Undersøkelsens problemstilling er å komme nærmere inn på hvordan tro og sosialt arbeid

artikuleres innenfor rammen av kristne institusjoner. I dette henseende har jeg testet de

tre hypotesene som følger:

• troen kan være med på å gi sosialarbeidere kontroll over klientene

• det offentlige påvirker institusjonene ved hjelp av styringsverktøy som kan virke mot

hensikten å ivareta den åndelige dimensjonen i institusjonene

• institusjonenes verdigrunnlag er en del av den direkte og indirekte innflytelse de har

på sine ansatte

For å analysere disse forholdene, bruker jeg hovedsakelig Bourdieus analysemodell, et

redskap for å sette lys på maktforhold som kan skjule seg i strukturelle forhold ved

institusjonene. For Bourdieu er praksis resultat av forskjellige kapitalformer og

personlige egenskaper som spiller mot hverandre innenfor rammen av et felt1. Bourdieus

modell blir noe modifisert i denne oppgaven for å fokusere på doxa og

organisasjonskultur fremfor personlige egenskaper hos informantene, noe som ikke var

gjenstand for undersøkelse. Reformulerte i Bourdieus språk vil hypotesene lyde slik:

• De kapitalformene som sosialarbeideren disponerer over og hans syn på egen

profesjonalitet innenfor institusjonens felt, er en kilde til makt overfor klienten

• Kapitalformer styrt av det offentlige apparatet i et felt gir det makt overfor de kristne

institusjonene og er medvirkende til en ideologisk kamp

• Institusjonens kapitalformer knyttet til religion og organisasjonskultur er en kilde til

makt overfor de ansatte innenfor institusjonens felt

Undersøkelsesmetodikken består i kvalitativt intervju av fire sosialarbeidere som arbeider i

de respektive institusjonene, en sosialarbeider av hvert kjønn på to kristne institusjoner.

Resultatet av analysen viser to forskjellige tilnærminger av troens plass i hver institusjon og

to forskjellige forståelser av troen i forhold til profesjonalitet. P-22-informantene setter troen

foran den faglige tilnærmingen, mens informantene fra A-senteret prioriterer den

profesjonelle tilnærmingen fremfor troen. Resultatet av undersøkelsen viser at de tre

hypotesene bare delvis blir bekreftet. Når det gjelder hypotesen om mulig tros innflytelse fra

ansatte overfor klientene, viser resultatet at på P-22 er grensene mellom tro og profesjon hos

sosialarbeiderne til dels diffuse. På A-senteret kommer ikke sosialarbeiderens tro åpent frem

i møte med klienten. En undersøkelse rettet mot klientene ville være nødvendig hvis man

ville klargjøre hvilken effekt de to tilnærmingene kan ha hos klientene, og hvorvidt tro kan

virke som en maktfaktor i møtet mellom sosialarbeideren og klienten.

Det offentliges innflytelse over institusjonene kommer til uttrykk gjennom lover og

forskrifter, regler rundt henvisning av klienter og økonomiske bevilgninger, samt tilsyn utført

av offentlige instanser. I en sekularisert stat som Norge, er det offentlige apparatets

reaksjoner overfor aktører med referanse til en bestemt tro styrt av i hvilken grad det

oppfatter at institusjonen gir plass til nøytralitetsprinsippet. P-22s av tro og profesjon fører til

at institusjonen er mer utsatt for kontroll fra det offentlige enn A-senteret, som ved å nedtone

det religiøse aspektet gir lettere aksept fra det offentlige.

Institusjonenes innflytelse overfor sine ansatte finner sted gjennom fagstudier,

ansettelsesprosesser, interne reglementer og ikke minst gjennom organisasjonskulturen.

Denne fungerer som normgivende, og har større påvirkning jo mer den er ensrettet. På P-22

legger organisasjonskulturen mer press på de ansattes utøvelse av sin kristne tro enn på Asenteret,

hvor troen er mer individualisert og privatisert. På begge steder finnes det ikke desto

mindre blant de ansatte en kamp om posisjoner og innflytelse i feltet; på P-22 gjennom

oppfattninger om den rette troen, og på A-senteret rundt troens plass på institusjonen.

Situasjonen til de kristne sosialarbeiderne på A-senteret er en relativ marginalisering, og seier

av verdinøytraliteten på en institusjon som i utgangspunktet er plantet i det kristne miljø og i

statskirken i Norge. Sosialarbeidere på A-senteret var noe mer preget av frustrasjon om

troens plass på institusjon, mens informanter fra P-22 var mer fornøyde med en større grad av

integrering av tro og profesjonalitet.
 
The inquiry’s purpose was to understand how faith and social work works together in

Christian institutions who work with drug addicts. To get this purpose, I wished to test the

following hypothesis:

• that faith could be a factor of influence for social workers upon their clients

• that faith is an issue in the control social welfare organs have upon the institutions

• that faith is part of the influence institutions have upon their employees.

To analyze these control mechanisms, I’ve used mainly the sociology of Pierre Bourdieu to

try to understand how power is acting through structures. Bourdieus model refers to praxis

as the result of different forms of capital and personal characters acting with and against

each other within a field. I have modified the model of Bourdieu in order to focus more upon

doxa and organization culture rather than on personal character, which was not in focus in

5

this inquiry. The method of inquiry is quality interviewing of the four social workers, two of

both gender at each institution.

The analysis of the results of the inquiry shows different understanding about the place of

faith in the professional approach. The informers from P-22 set faith above the professional

approach to clients, while informers from A-senteret focuses mainly on professional practice.

The three hypothesis are only slightly sustained by the inquiry. The hypothesis about social

workers influence above clients shown unclear frontiers between faith and professional

approaches at P-22. At A-senteret, social workers faith is not clearly coming out in contact

with clients. An inquiry at the clients would be necessary to be aware of the effect of these

two approaches upon clients, and eventually be considered as a factor of influence in the

relationship between clients and professionals.

The administration influence upon the institutions is being brought up through national laws,

regulations about placement of clients and economic fees, and control of social workers

conduct through official offices. In a secular state, the administration reactions upon agents

devoted to a specific cause is leaded by its understanding of how these agents have

integrated the principle of neutrality. In this matter P-22 has, with a higher grade of mix of

Christianity and professional principles, a more fragile position than A-senteret, which

position is easier to accept for the administration because of a lighter emphasis of the

religious aspect.

The institutions influence on their stabs is related to the professional background, process of

engagement, inner rules and by the organization culture. This culture is a rule maker, and

has a bigger influence when it is more homogeneous. At P-22, the organization culture is

more openly impressed by Christian values than A-senter, where faith is more individualized

and private. At both institutions however, there are some fights about positions based on

understanding of faith. At P-22, through the right type of faith, and at A-senter, about the

place of faith at the institution. Social workers were slightly frustrated about faith place at

the institution, and P-22s workers were more satisfied about the possibility to live faith and

professional life together.
 
Description
Master i sosialt arbeid
Publisher
Høgskolen i Oslo. Avdeling for samfunnsfag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit