dc.description.abstract | Digital kompetanse har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og er utpekt som
en av nøkkelkompetansene for livslang læring. Digital kompetanse er essensiell for deltakelse
i det stadig voksende digitale samfunn, og må revideres i takt med teknologiutviklingen. I
denne sammenhengen er det nødvendig å kunne administrere kompetanseutvikling på
egenhånd. Denne undersøkelsen er en del av et større utviklingsarbeid som jobber ut fra
problemstillingen: ”Hvordan tilrettelegge for egenvurdering av digital kompetanse?”.
Litteraturen viser til et behov for en klart formulert standard som legger til rette for
egenvurdering av digital kompetanse. Undersøkelsen utvikler, på bakgrunn av dette behovet,
et egenvurderingssystem forankret i litteraturen omkring digital kompetanse og
egenvurdering.
Formålet med denne undersøkelsen er å belyse forskningsspørsmålet: Kan man, ved å knytte
klare spørsmål og kriterier opp mot prestasjoner i en oppgaveløsning, tilrettelegge for en mer
presis egenvurdering, enn gjennom klare kriterier og spørsmål alene? Undersøkelsen
forsøker å belyse forskningsspørsmålet gjennom en analyse av skriftlige dokumenter, samlet
inn gjennom kvasieksperimentelt design. I kvasieksperimentet vurderer hver informant sin
egen digitale kompetanse før og etter en intervensjon. Intervensjonen i kvasieksperimentet er
oppgaver som informantene løser. I egenvurderingen etter intervensjonen vurderer
informantene egne prestasjoner opp mot deres oppgaveløsning. Egenvurderingen til
informantene før og etter intervensjonen, i tillegg til oppgavebesvarelser, ble samlet inn og
videre kategorisert og gradert gjennom en kvalitativ dokumentanalyse.
Funn fra undersøkelsen viser til avvik og likheter mellom informantenes egenvurdering før og
etter intervensjonen, i tillegg til å vise flest avvik mellom vurderingen av informantenes
digitale kompetanse og deres egenvurdering. Mulige årsaksforklaringer på disse funnene
kobles opp mot oppgavenes oppfattede vanskelighetsgrad, uklare spørsmål og kriterier,
konteksten oppgavene gir informantene og utvalgets kvaliteter. | en_US |