Evaluering av the Good Behavior Board Game, en variant av the Good Behavior Game
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2848Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Strømgren, B. & Sørheim, D. G. (2015). Evaluering av the Good Behavior Board Game, en variant av the Good Behavior Game. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(1), 1-19.Sammendrag
Denne studien har testet effekten av Good Behavior Board Game, et tiltak for å skape ro i klasserommet.Good Behavior Board Game er et spill som læreren spiller med klassen. Spillet gårut på at læreren markerer regelbrudd ved å flytte en brikke. Dersom det begås færre enn et gittantall regelbrudd, tjener elevene tilgang til en hyggelig aktivitet. Regelbrudd er å snakke utenlov, å forlate plassen sin uten lov, og å berøre andre elevers kropp og/eller eiendeler. Tidligerestudier har vist at spillet har gode kortsiktige og langsiktige effekter, og lærere og elever gir detgode skussmål, noe som tyder på god sosial validitet. Spillet ble prøvd på en skole der elever oglærere på tre trinn deltok. To av trinnene hadde god effekt av tiltaket, mens hos det tredje fantvi ingen effekt. Mulige årsaker til gode og manglende effekter blir gjennomgått.