dc.contributor.author | Strømgren, Børge | en_US |
dc.contributor.author | Sørheim, Dag Gladmann | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T12:05:35Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T12:05:35Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Strømgren, B. & Sørheim, D. G. (2015). Evaluering av the Good Behavior Board Game, en variant av the Good Behavior Game. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 42(1), 1-19. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-781X | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1283127 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2848 | |
dc.description.abstract | Denne studien har testet effekten av Good Behavior Board Game, et tiltak for å skape ro i klasserommet.
Good Behavior Board Game er et spill som læreren spiller med klassen. Spillet går
ut på at læreren markerer regelbrudd ved å flytte en brikke. Dersom det begås færre enn et gitt
antall regelbrudd, tjener elevene tilgang til en hyggelig aktivitet. Regelbrudd er å snakke uten
lov, å forlate plassen sin uten lov, og å berøre andre elevers kropp og/eller eiendeler. Tidligere
studier har vist at spillet har gode kortsiktige og langsiktige effekter, og lærere og elever gir det
gode skussmål, noe som tyder på god sosial validitet. Spillet ble prøvd på en skole der elever og
lærere på tre trinn deltok. To av trinnene hadde god effekt av tiltaket, mens hos det tredje fant
vi ingen effekt. Mulige årsaker til gode og manglende effekter blir gjennomgått. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk atferdsanalytisk forening | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(1) | en_US |
dc.subject | Elevatferd | en_US |
dc.subject | Uro | en_US |
dc.subject | Forstyrrelser | en_US |
dc.subject | Regelbrudd | en_US |
dc.subject | Helklasse skoletiltak | en_US |
dc.subject | Læreratferd | en_US |
dc.subject | Good Behavior Game | en_US |
dc.subject | Good Behavior Board Game | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279 | en_US |
dc.title | Evaluering av the Good Behavior Board Game, en variant av the Good Behavior Game | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |